وبلاگ

فردیت و هویت شاعر را حفظ کردم

نگاه : محمد لوطیج شاعر و منتقد جوان چند روز قبل مهمان  ما بود .  او شاعری است که زندگی اش را با شعر آمیخت و معنایی تازه بخشید . او علاوه بر شاعری دستی بر نقد دارد و از هر از گاه در مطبوعات  رسمی می نویسد . از محمد لوطیج تاکنون "زندگی نامه فروغ فرخ زاد"، "کتاب درنگ1 " و مجموعه شعر "از زنانی که شبیه تو نیستند" منتشر شده است.  کتا ب " علی باباچاهی در وضعیتی دیگر" از جمله کارهای آماده چاپ ایشان است  که در آینده نزدیک منتشر می شود. همچنین "لذت متن" (گزینه ای...

ادامه خواندن ←

به نصرت رحمانی توجه درستی نشده است

فیض شریفی با بیان این‌که می‌نویسد تا نمیرد، از انتشار کتاب «نصرت رحمانی» از مجموعه‌ی «شعر زمان ما» خبر داد و گفت: متأسفانه به این شاعر توجه درستی نشده است. این شاعر و پژوهشگر با اعلام انتشار خبر کتابی درباره‌ی‌ نصرت رحمانی در قالب مجموعه‌ی «شعر زمان ما» در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «شعر زمان ما» اثری است که محمد حقوقی، از منتقدان برجسته‌ی معاصر، آن را شروع کرد و کتاب‌هایی را از این مجموعه برای نیما یوشیج، احمد شاملو، سهراب سپهری و فروغ فرخزاد منتشر کرد. من نیز در ادامه کتاب‌هایی را...

ادامه خواندن ←

رئالیسم و رمان نو در آمریکای لاتین

رئالیسم و رمان نو در آمریکای لاتین نقش فعال خواننده در تولید اثر نصیر اسدی تا پیش از دهه 40، نوعی رئالیسم اجتماعی ساده‌انگارانه بر جریان ادبی آمریکای لاتین حاکم بود. این سبک از رئالیسم، سعی بر بازآفرینی نسخه‌ای عینی از واقعیت داشت و واقعیتی محدود و عاری از هرگونه پیچیدگی‌ را به خواننده عرضه می‌کرد. در چنین شرایطی، به گفته فیلیپ سوان‌سان، این خطر وجود داشت که تحریف‌های نویسنده رنگ و بوی حقیقت بگیرند و داستان‌نویس با به‌کارگیری تکنیک‌های مختلف، مثلا راوی دانای کل سوم شخص، از خواننده یک گیرنده صرف و منفعل بسازد. در واکنش به این تهدید،...

ادامه خواندن ←

از سکوی سرخ

از متن کتاب از سکوی سرخ: برای شاعر، فرم تکوین حادثه است. او در این حادثه خودش را زیر نگاه خواننده مبادله می کند، و توفیق او در وقوع همین مبادله است. در این معنی فرم در قطعه شعر یعنی زندگی زبان، شاعر در این زندگی آنقدر با زبانش یگانه می شود که در ارائه ی زبان ارائه ی تن می کند. زندگی زبان دیگر زندگی بدن می شود که چون باله هزاران هزار فرم در خود دارد. سهم فرم در شعر حجم سهم مظروف است و نه ظرفی برای ارائه ی فکر، و شعر خودش موضوع شعر میشود. اصرار در ارائه ی فکر نقابی برای بی فکری است....

ادامه خواندن ←

مجموعه اشعار شهریار

این مجموعه ی دو جلدی که از سوی انتشارات نگاه به چاپ پنجاهم رسیده است، در بخش آغازین خود شامل مقدمه هایی می باشد که با "سخن ناشران" آغاز شده، به "شرح بیوگرافی استاد شهریار" می پردازد و در ادامه "شرح یکی از غزل های استاد" گنجانیده شده است. در انتهای این بخش نیز تحت عنوان "برای خوانندگان عزیز"، مقدمه ای از استاد شهریار که سال های پیش برای جلد اول دیوان نوشته شده است عینا چاپ گردیده. ناشر در ادامه، مقدمه ی استاد شهریار برای جلد سوم دیوان که در سال 1335 نوشته شده را تحت عنوان "مقدمه" آورده و  در ادامه "سبک ها و مکتب های شعر ایران"...

ادامه خواندن ←

راز گل سرخ

این کتاب با سالشمار زندگی سهراب سپهری آغاز شده، و در ادامه مولف منتخبی از اشعار شاعر را آورده است. همچنین در بخش پایانی، نقد و نظر چند تن از صاحبنظران را در رابطه با اشعار سهراب می خوانید. به عنوان نمونه، در بخش آغازین مقالۀ "صدای پای آب، مانیفست سهراب" به قلم محمود نیکویه چنین می خوانیم: در میان آثار و اشعار به جا مانده از زنده یاد" سهراب سپهری" منظومۀ زیبای "صدای پای آب" از درخشش ویژه برخوردار است و هرجا که سخن از سپهری باشد فورا "صدای پای آب" در فرایاد می آید، چرا که شهرت سهراب...

ادامه خواندن ←

ترجمه‌ احمد پوری از شعر‌های ناظم‌ حکمت منتشر شد

احمد پوری از انتشار مجموعه شعر‌های «ناظم حکمت» با عنوان «کجاست دستان تو» خبر داد. این مترجم درباره ناظم حکمت و ویژگی‌های شعر او گفت: ناظم حکمت شاعری بسیار بزرگ و جهانی است. یونسکو سال 2002 را «سال ناظم حکمت» نامید و در بسیاری از کشورهای جهان برای او یادبودهایی برگزار شد. او سپس ادامه داد:‌ناظم، شاعری فوق‌العاده انسان‌دوست و محور شعرهایش نیز انسان است. حکمت به دلیل این که مارکسیست بود و در دورانی، شور مارکسیستی و مبارزاتی داشت،‌ برخی از شعرهایش در ستایش مارکسیسم است اما کارهای او پیش از ایدئولوژیک بودن، محور انسانی دارند. پوری همچنین اظهار...

ادامه خواندن ←