وبلاگ

«فن رمان نویسی» کتابی برای همه‌ی آنها که سودای رمان‌نویسی دارند.

نوشتن یك رمان موفق نه تنها به استعداد و عزم راسخ، كه به نوع مهارت فنى بالا نیاز دارد. هیچ كتاب راهنمایى را نمى‌توان یافت كه بتواند استعداد و اراده را آموزش دهد، اما مهارت فنى مقوله دیگرى است.

   …در این كتاب ما مستقیمآ با نوع خاصى از رمان سر و كار نداریم ــ مثلا رمان تاریخى، رمان عشقى، رمان پلیسى و یا تجربى ــ سر و كار ما بیشتر با آن نوع رمانى است كه به رمان «مستقیم» معروف است و اكثر اطلاعاتى كه در فصل‌هاى مختلف كتاب به خواننده داده مى‌شود براى انواع داستان‌هاى بلند كاربرد دارد. به گمان من، رمان‌نویس مستعد به خوبى مى‌داند كه باید تكنیك‌هاى قابل قبول را مورد مطالعه قرار دهد، هر چند كه او ممكن است روزى تا آن اندازه جسور و استاد شده باشد كه بتواند تمامى آن‌ها را نادیده بگیرد و نسبت به آن‌ها بى‌اعتنا باشد….
   …این كتاب بر اساس درس‌ها و سخنرانى‌هایى تنظیم شده است كه من در كنفرانس‌هاى مختلف نویسندگى براى آن‌ها كه سوداى رمان‌نویس شدن در سر مى‌پرورانند ایراد كرده‌ام. از پى هر جلسه سخنرانى سؤالات و بحث‌هاى بسیارى مطرح مى‌شد كه خودِ این تماس‌ها به من در شناخت و پرداختن به مشكلاتى كه نویسندگان تازه‌كار با آن‌ها روبرو مى‌شوند كمك به سزایى كرد…..
   ….هیچ كدام از فصل‌هاى این كتاب مجزا از دیگرى نیست، چرا كه صناعت رمان‌نویسى به مقدار زیادى طرح و نقشه‌هاى به هم پیوند خورده و در هم تنیده شده نیاز دارد. براى نمونه شخصیت‌آفرینى    بدون در نظر
گرفتن مقولاتى چون مضمون یا درونمایه  ، زاویه دید  ، برنامه‌ریزى  ، گفت‌وگو  ، ساختار  ، مكانیك رشد   و نیز سرفصل خودش، قابل بحث و  بررسى نیست. ….
   ….تنها توصیه من به كسانى كه داراى ذوق و قریحه كافى براى نوشته‌هاى تخیلى هستند این است كه: فصل‌هاى این كتاب را بخوانید، آنچه از نظر خودتان باارزش است انتخاب كنید و بدون كمترین اتلاف وقت دست به كار نوشتن رمانتان بشوید. این كار یك مبارزه عظیم و جانانه و یك وظیفه.
                                                                    «  بخشهایی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده »
کتاب «فن رمان نویسی» نوشتۀ داین دات فایر ترجمۀ م. جواد فیروزی در 175 صفحه با بهای 12000 تومان  برای دومین بار در موسسۀ انتشارات نگاه به چاپ رسید.

نوشتن دیدگاه