وبلاگ

«در انتظار ترس» در نگاه

اُغوزآتای در 1934 میلادی در اینه بولو متولد شد ، آتای که در استانبول در رشته‌ی مهندسی عمران به تحصیل مشغول بود،  پس از خاتمه در همین دانشگاه به تدریس پرداخت اما در 1975 در چهل‌وسه‌سالگی درگذشت .

اولین رمانش در 1971 انتشار یافت و بازیهای خطرناک دومین اثرش در 1973 به چاپ رسید و باعث شهرت و تثبیت جایگاه وی شد.سپس مجموعه داستانهای کوتاه او «در انتظار ترس » منتشر شد.
بی تردید وی اولین نویسنده‌ی ترکیه است که از محدوده‌ی ادبیات سنتی این کشور پا را فراتر نهاده و انواع جدید ادبی را در آثار خود به‌کار گرفته‌است. داستانهای این مجموعه در پی اوج حرکت‌های سیاسی دهه‌ی شصت که عصر اغتشاشات اجتماعی نامیده می‌شد نوشته شده‌اند. ویژگی این داستانها بر«فرد» در مفهوم عام آن مبتنی است .آتای فرد را در کانون داستانهای کوتاه خود نشانده و اساس کار را بردوش وی می نهد، دیگر اینکه در این داستانها نامه از مراکز اصلی داستانهاست،  در چهار اثر داستان اساساً بر مبنای یک نامه سامان می‌یابد و در چهار تای دیگر اگر چه غیر مستقیم اما به هر حال پیرامون نامه نگاری بحث‌هایی وجود دارد .
زبان آتای نیز در این داستانها همانند داستانهای بلند اوست.
   کتاب «در انتظار ترس» نوشته‌ی اُغوز آتای با ترجمه‌ی عین له غریب در 368 صفحه با بهای 22000 تومان توسط موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه