وبلاگ

«خانه خاموش»؛ دومین اثر مهم اُرهان پاموک

نگاه: رمان «خانه خاموش» نوشته ی اُرهان پاموک، نویسنده ی سرشناس ترک، از سوی انتشارات نگاه منتشر شد. این کتاب دومین اثر مهم پاموک بوده و برای نخستین بار است که در ایران به چاپ می رسد.

اُرهان پاموک در سال 1952 در محله نیشان تاشی استانبول دیده به جهان گشود. در کتاب استانبول که به نوعی زندگینامه ی خودنوشت نویسنده است آورده که تحصیلات خود را با گرایش نقاشی در کالج آمریکایی روبرت در محل سکونت خود طی کرده است. بعد وارد رشته معماری در دانشگاه پلی تکنیک استانبول شده، پس از سه سال این رشته را رها کرده و در همان دانشگاه وارد رشته ی روزنامه نگاری شده و آن را به پایان رسانده است. نخستین رمانش آقای جودت و پسران را در 1982 نوشت که چند جایزه ادبی نصیبش کرد. دومین رمانش خانه خاموش جایزه ادبی دیگری گرفت.

در سال های اخیر پاموک تقریبا تمام جوایز مهم ادبی را در جهان کسب کرده است که مهمترین آن در سال 2006 جایزه ادبی نوبل است که به او تعلق گرفت.

آخرین اثر مهم پاموک در زمینه ی داستان نویسی «موزه ی معصومیت» است که در سال 2008 به چاپ رسیده است.

پاموک «خانه خاموش» را به شیوه ی جریان سیال ذهن نگاشته. به این صورت که پنج شخصیت اصلی در آن به روایت های جداگانه ای می پردازند اما این روایت ها در عین مستقل بودن با یکدیگر هم پوشانی داشته و در هم می آمیزند و به نوعی کامل کننده ی یکدیگر هستند.

نوشتن دیدگاه