وبلاگ

پیام دوست شنیدن سلامت است و سعادت

نگاه :شرح غزلیات حافظ تالیف دکتر بهروز ثروتیان از جمله شروح ممتازی است که تاکنون بر غزلیات حافظ نوشته شده است . شرح چهار جلدی ثروتیان بر اساس متنی علمی انتقادی بنا نهاده شده است  و شارح  با صرف عمری دراز  از روی دستنویس های علمی انتقادی تصحیح قابل قبولی به دست داده است .
غزل های این کتاب  بر اساس ترتیب حروف قافیه نظم یافته است در هر مرحله از شرح  غزلی عینا در یک صفحه به صورت مشکول نقل شده  و در مرحله بعدی  مطلع غزل  ذکر شده  و موضوع غزل به صورتی کاملا خلاصه  و حتی الامکان ساده توضیح شده است  تا هر پژوهنده ای به آسانی بتواند  به تحقیقات موضوعی عزلیات حافظ بپردازد .
دکتر ثروتیان در مرحله بعد  بیت بیت  غزل را به ترتیب نوبت  ذکر کرده است . نخست کلمات و ترکیبات شرح و توضیح شده  و سپس معنی بیت  در میان دو نشانه ”  ” نقل شده است .  در مرحله چهارم شارح معنی مقصود بیت را با عنوان کردن  ترکیب بالکنایه ذکرکرده است .
شرح چهار جلدی  دکتر بهروز ثروتیان برغزلیات حافظ را  انتشارات نگاه در سال 1388 برای اولین بار منتشر کرده است و چاپ دوم و تازه آن به زودی از سوی  همین انتشارات  طی روزهای آینده روانه بازار کتاب می شود .

نوشتن دیدگاه