وبلاگ

تلاش‌های دولتی حریفِ اُفت تیراژ کتاب نمی‌شود.

فرید مرادی در گفت‌وگو با آنا:

تلاش‌های دولتی حریفِ اُفت تیراژ کتاب نمی‌شود/ تنزل آگاهی در کشور نگران‌کننده‌ است

کارشناس و منتقد حوزه نشر کتاب، معتقد است نسل جدید کتاب نمی‌خوانند و شاهد تنزل نگران کننده آگاهی در کشوریم. به نظر مرادی از آنجا که جوانان باید آینده کشور ما را اداره کنند؛ پس آینده‌ای بدون کتاب در انتظار ما است.

فرید مرادی، محقق و کارشناس نشر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، وضعیت نشر را به دلیل تنزلی بودن شمارگان کتاب‌ها، نگران‌کننده خواند و گفت: «با وجود تلاش‌هایی که ناشران و سایر حلقه‌های نشر برای تداوم کار دارند، روز به روز شاهد افت شمارگان کتاب در کشور هستیم.»

وی درباره عوامل کاهش شمارگان توضیح داد: «اولین عامل، گسترش روزافزون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان رقیب جدی کتاب در جامعه است. دلیل دیگر هم این است که درگیری‌های اقتصادی جامعه تمامی ندارد؛ آنچنانکه افزایش حقوق سالانه مردم، کفاف گرانی‌ها را نمی‌دهد و در این میان از آن‌جاکه فرهنگ برای مردم در اولیت نیست، کتاب و سایر اقلام فرهنگی زودتر از دیگر اقلام از سبدهای خانوار حذف می‌شوند.»

مرادی اظهار داشت: «اما دلیل مهم‌تر این است که متاسفانه روز به روز شاهد فاصله گرفتن هرچه بیشتر نسل‌های جوان به خواندن و کسب آگاهی و دانش در جامعه‌ایم. من تحصیل کرده‌هایی را می‌بینم که حتی در نوشتن ساده مشکل دارند. دلیلش هم این است که این نسل نه کتاب می‌خوانند، نه فیلم می‌بینند. طبیعی است که با این اوضاع شاهد تنزل نگران کننده آگاهی در کشور باشیم.»

اینکه می‌گویند کتاب نسبت به سایر اقلام؛ مثل اقلام غذایی یا بهداشتی و … گران نیست، درست است اما مشکل این است که کتاب برای مردم اولیتی ندارد

این کارشناس نشر ضمن بیان این‌که این جوانان هستند که باید آینده کشور ما را اداره کنند؛ پس آینده‌ای بدون کتاب در انتظار ما است، گفت: «چطور می‌شود از این نسل انتظار کتاب خواندن داشت؟ جوانی را در نظر بگیرید که به کلاس آموزش بازیگری می‌رود اما هملت را نمی‌شناسد و آن را نخوانده است! این آینده‌ای است که باید منتظرش باشیم.»

وی افزود: «اینکه می‌گویند کتاب نسبت به سایر اقلام مثل اقلام غذایی یا بهداشتی و … گران نیست، درست است. اما مشکل این است که کتاب برای مردم اولویتی ندارد. به همین خاطر یک جوان به رضایت کامل حاضر است چند برابر پول یک کتاب را صرف خریدن فست فود بکند.»

مرادی درباره اقدامات دولت و وزارت فرهنگ در حوزه کتاب توضیح داد: «دولت سعی می‌کند در شرایط موجود، فضاهای جدیدی را باز کند، ولی این اقدامات موثر نبوده‌ و حریفِ افت تیراژ کتاب و تنزل جایگاه کتاب در کشور نشده‌ است. کتاب‌خوانی هیچ وقت در جامعه ما نهادینه نشده است و حالا هم شاهد مخاطرات جدیدی هستیم که جایگاه مطالعه و کتاب را به چالش می‌کشد.»

وی انتشار غیرقانونی کتاب‌ها را یکی از مخاطرات جدی صنعت نشر در کشور دانست و گفت: «هنوز پشتوانه و حمایت قانونی روشنی از ناشران برای مقابله با انتشارهای غیر مجاز کتاب دیده نمی‌شود. این مقابله‌ای که می‌گویند، کجاست؟ چرا ما نمی‌بینیم؟ کافی است در پیاده‌روهای خیابان انقلاب قدم بزنید تا به حرف من برسید!»

این نویسنده و کارشناس نشر ادامه داد: «برای من عجیب است چگونه کتابی که مجوز دارد، از نمایشگاه کتاب و غرفه ناشر جمع می‌شود، اما بازار کتاب پر شده از کتاب‌های تقلبی! از یک‌طرف می‌گویند نباید اجازه بدهیم خوراک‌های مسموم فکری در قالب کتاب منتشر شوند و جلوی کار ناشر را می‌گیرند؛ بعد از آن‌طرف در بازار، شاهد خوراک‌های واقعا مسموم و آلوده‌ای هستیم که صنعت نشر را با مشکل مواجه کرده است. من این پارادوکس را درک نمی‌کنم!»

یک دیدگاه در مورد “تلاش‌های دولتی حریفِ اُفت تیراژ کتاب نمی‌شود.

نوشتن دیدگاه