وبلاگ

یکه‌تازی ترانه‌سرایان انتشارات نگاه

یکه‌تازی ترانه‌سرایان انتشارات نگاه

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایران) این روزها بازار کتاب‌های ترانه (شعر محاوره) به شدت داغ است. شاید کمتر کسی 10 سال پیش فکر می‌کرد که روزی ترانه‌های قطعات موسیقی نیز در قالب کتاب منتشر شوند و بتوانند بازار خوبی در نشر داشته باشند، اما چاپ گسترده این کتاب‌ها از سوی مراکز نشری مانند نگاه، نیماژ، فصل پنجم و شانی نشان می‌دهد که این قالب شعری توانسته بازار خودش را در میان کتاب‌های شعر پیدا کند.

از طرفی انتخاب باب دیلن، ترانه‌سرای آمریکایی به‌عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات، نشان داد که این قالب چقدر تاثیرگذار و مهم است و به چه میزان می‌تواند باعث رشد و گسترش ادبیات شود.

حال در این بازار پررونق، سه کتاب «دنیای این روزای من»، اثر روزبه بمانی، «تقدیر»، اثر مونا برزویی و «پاییز سال بعد»، اثر رستاک حلاج که همگی از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شده‌اند، توانسته‌اند بازار خوبی را به دست آورند و در کمتر از یک سال هر کدام چندین‌بار زیرخط چاپ بروند. در ادامه به معرفی این سه کتاب می‌پردازیم.

دنیای این روزای من:

مجموعه شعر «دنیای این روزای من»، اثر روزبه بمانی که در سال 94 منتشر شد، در کمتر از یک سال توانسته به چاپ ششم برسد و اقدامات لازم برای چاپ هفتم آن نیز انجام شده و به‌زودی چاپ هفتم آن وارد بازار نشر می‌شود. این کتاب گزیده‌ای از عاشقانه‌های بمانی است که او این آثار را در 15 سال گذشته نوشته است. بسیاری از اشعار این کتاب در سال‌های گذشته توسط خوانندگانی مانند محمد اصفهانی، کاوه یغمایی، احسان خواجه‌امیری، محسن چاوشی، فرزاد فرزین، مهدی یراحی، محسن یگانه و دیگر هنرمندان خوانده‌ شده‌ است.

در صفحه نخست این کتاب و به قلم ناشر آمده است: «با نگاهی به این دفتر و آنچه در سال‌های اخیر ترانه‌ این سرزمین اتفاق افتاده به سادگی به تاثیر روزبه بمانی بر ذائقه‌ شنیداری هم‌نسلان و همکارانش می‌توان پی برد. کم نیستند ترانه‌هایی از همین دفتر که برای سال‌ها الگوی نوشتن بسیاری از ترانه‌سرایان هم‌نسل او بوده‌اند. ساده نوشتن در روساخت با داشتن ژرف‌ساختی عمیق از خصوصیات کلام روزبه بمانی است سادگی‌ای که با این ویژگی‌ها ساده به دست نمی‌آید.»

بمانی در این کتاب به مفاهیمی مانند «خانه»، «رویا»، «احساس»، «آرامش»، «رابطه» و «عشق» به شکل عامدانه بسیار پرداخته است، چراکه اعتقادش این است که این مفاهیم در زندگی شهری امروز به شدت مخدوش شده و باید بسیار از آن‌ها گفت تا بتوان به تعریف درستی مطابق با جامعه امروز رسید.

در یکی از آثار این کتاب به نام «منو درگیر خودت کن» که توسط محسن یگانه برای تیتراژ برنامه «ماه عسل» خوانده شده، آمده است:

« منو درگیر خودت کن
تا جهانم زیرورو شه
تا سکوت هرشب من
با هجومت روبرو شه

بی هوا بدون مقصد
سمت طوفان تو می‌رم
منو درگیر خودت کن
بلکه آرامش بگیرم

با خیال تو هنوزم
مثه هر روزو همیشه
هر شب حافظه من
پر تصویر تو می‌شه

با من غریبگی نکن
با من که درگیر توام
چشماتو از من بر ندار
من مات تصویر توام

تو همین جایی همیشه
با تو شب شکل یه رویاست
آخرین نقطه دنیا
تو جهان من همین جاست

تو همین جایی و هر روز
من به تنهایی دچارم
منو درگیر خودم کن
تا تو رو یادم بیارم»

چاپ ششم کتاب «دنیای این روزای من» اثر روزبه بمانی در 479 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای 30 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است.

تقدیر:

«تقدیر»، تنها کتاب منتشر شده از مونا برزویی است که در سال 94 روانه بازار نشر شد و این روزها چاپ هشتم آن در بازار موجود است. موسسه انتشارات نگاه وقتی در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه سال 1394 از مجموعه ترانه‌های مونا برزویی با نام «تقدیر» رونمایی می‌کرد، به راستی می‌دانست که قدم در راهی گذاشته که ماحصلش قطعا پرداختن به سهم مهمی از ترانه‌های فارسی است، آن‌هم به قلم ترانه‌سرایی، متین، خلاق و بی‌حاشیه. کتاب هم در مفاهیم عمیق انسانی پیش‌رو است و هم از زمانه‌ای حرف می‌زد که مخاطبانش با آن هم‌نفس و همراه بوده‌اند.

در صفحه نخست این کتاب و به قلم ناشر آمده است: «مونا برزویی شاعر است، احساس شاعرانه دارد، انسان است و لطافت و مهر زنانه دارد. ترانه سراست و در فضای مجازی محبوب، محبوبیتش بیشتر به خاطر سرشت انسانی اوست. اما ترانه‌سرایی مشهور هم هست، در داخل و خارج بسیاری از نامداران ترانه‌هایش را خوانده‌اند.
اما این هم رنگی از غرور به چهره‌اش ننشانده، در فکر تدوین و گردآوری سروده‌هایش نبود. این شعله اما وقتی در وجودش پر کشید، توانست بخشی از تجلی احساساتش را گردآورد.
شعر او تجلی احساس و درونیات وی است. به همین دلیل دلنشین است و خواننده را با خود بر بال احساس می‌نشاند و می‌برد. مونا لطیف و ساده می‌سراید، اما در موج‌خیز کلماتش همه احساسش قابل درک است.»

در یکی از آثار این کتاب به نام «کوه» که توسط علی لهراسبی خوانده شده، آمده است:

«من این پایین نشستم سرد و بی‌روح
تو داری می‌رسی به قله‌ی کوه
داری هر لحظه از من دور می‌شی
ازم دل می‌کنی ، مجبور می‌شی
تا مه راه رو نپوشونده، نگام کن
اگه رو قله سردت شد، صدام کن
یه رنگ مرده از رنگین کمونم
من این پایین نمی‌تونم بمونم
خودم گفتم که تلخ روزگارت
منو بیرون بریز از کوله‌بارت
دلم می‌مرد و راه بغضو سد کرد
به خاطر خودت، دستاتو رد کرد
برو بالاتر از اینی که هستی
تو بغض هر دوتامونو شکستی
با چشم تر اگه تو مه بشینی
کسی شاید شبیه من ببینی
منم اون که تو رو داده به مهتاب
کسی که روتو می‌پوشونه تو خواب
کسی که واسه آغوش تو کم نیست
می خوام یادم بره، دست خودم نیست
تا مه راهو نپوشونده، نگام کن
اگه رو قله سردت شد، صدام کن
یه رنگ مرده از رنگین کمونم
من این پایین نمی‌تونم بمونم»

چاپ هشتم کتاب «تقدیر» اثر مونا برزویی در 199 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای 15 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است.

پاییز سال بعد:

نخستین مجموعه شعر رستاک حلاج با عنوان «پاییز سال بعد»، یکشنبه (28 شهریورماه سال 1395) رونمایی شد و این کتاب در کمتر از 2 ماه به چاپ سوم رسیده است. زبان ترانه‌های رستاک، زبانی است متفاوت با آنچه تا به حال شنیده شده است. فضای این ترانه‌ها در کنار موسیقی‌اش، وجه تمایز کارهای او نسبت به دیگران است. از نمونه کارهای اجرا شده توسط رستاک می‌توان به «آخرین شام» و «ته سیگار» اشاره کرد که با اقبال عمومی روبه‌رو شد.

در یکی از شعرهای این کتاب به نام «پاییز سال بعد» می‌خوانیم:

«دنیایِ ما اندازه‌یِ هم نیست
من عاشقِ بارون و گیتارم
من روزها تا ظهر می‌خوابم
من هرشب تا صبح بیدارم

دنیایِ ما اندازه‌یِ هم نیست
من خیلی وقته ساکتم سردم
وقتی که میرم تو خودم شاید
پاییزِ سالِ بعد برگردم

دنیایِ ما اندازه‌یِ هم نیست
می‌بوسمت اما نمی‌مونم
تو دائم از آینده می‌پرسی
من حالِ فردامم نمی‌دونم

تو فکرِ یه آغوشِ محکم باش
آغوشِ این دیوونه محکم نیست
صدبار گفتم باز یادت رفت
دنیایِ ما اندازه‌یِ هم نیست»

چاپ سوم کتاب «پاییز سال بعد» اثر رستاک حلاج در 239 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای 16 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات نگاه منتشر شده است.

 

برای بررسی و خرید هر سه کتاب می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دنیای این روزای من

پاییز سال بعد

تقدیر

نوشتن دیدگاه