وبلاگ

شعر زمان نیما یوشیج به چاپ دهم رسید

نگاه: پنجمین شماره از مجموعه کتاب های شعر زمان ما در نقد و بررسی آثار نیما یوشیج، به چاپ دهم خود از سوی نشر نگاه رسیده است.

در بخش سخن ناشر در این کتاب چنین آمده:

… بى‌هیچ تردیدى مجموعه‌ى بى‌نظیر و پنج جلدى «شعر زمان ما» كه تفسیر و تحلیل گزیده شعرهاى پنج شاعر بزرگ معاصر: نیما، اخوان، شاملو، سپهرى و فروغ را شامل مى‌شود و طى سالیانى طولانى از سوى زنده‌یاد «محمد حقوقى» شاعر و محقّق فروتن فراهم آمده بود، گنجینه‌اى گرانبهاست از شعر روزگار ما كه انتشار آن با تلاش انتشارات نگاه میسّر شد و جامعه‌ى ادبى اعم از روشنفكران و دانشجویان و دیگر اهالى فرهنگ از آن استقبال شایانى كردند و تجدید طبع چندباره‌ى هركدام از مجلّدات آن، گواه بارز این ادعاست. دریغا در هشتم تیرماه 1388 محمد حقوقى، ملك این جهانى وانهاد و به مصداق «اى بسا آرزو كه خاك شده»، كار تدوین مجلّدات بعدى شعر زمان ما، نافرجام ماند.

دوره‌اى جدید از این مجموعه نیز حاصل تلاش و تتبّع محقق و ادیب معاصر «فیض شریفى» است كه به روایت ایشان زنده‌نام «حقوقى» شش ماه پیش از فرونهادن قلم، دوام و پیگیرى و تألیف سایر مجلدات را بدو سپرده بود.

در دوره‌ى جدید، فراهم‌آورنده سروده‌هاى «سیمین بهبهانى»، «نادر نادرپور»، «سیاوش كسرایى»، «نصرت رحمانى»، «منوچهر آتشى»، «سید على صالحى»، «یدالله رویایى»، «فریدون مشیرى»، «شمس لنگرودى»، «حمید مصدق» و «حسین منزوى» را مطمح نظر قرار داده و بى‌آنكه صرفآ قصد تقلید از شیوه‌ى كار زنده‌یاد حقوقى را داشته باشد با روش و دیدى علمى و مدرن، با واكاوى و جستجوى برگ‌هاى ادبیات معاصر، ضمن تحلیل و نقد اشعار هر شاعر، به‌گزینى از سروده‌هاى اثرگذار شاعران مورد بحث را نیز عرضه كرده است…

این کتاب دربر دارنده ی اشعار برگزیده ی نیما یوشیج از آغاز تا امروز، به همراه تفسیر و تحلیل موفق ترین آن ها است. این کتاب 351 صفحه ای در دهمین چاپ خود از سوی انتشارات نگاه با قیمت 15000 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه