وبلاگ

با بوریس پاسترناک

بوریس پاسترناک در فوریه1890 در روسیه متولد شد. او فعالیت ادبی خود را از سال 1913 که برای ادامه تحصیل به آلمان رفته بود شروع کرد. آشنایی او با نمایندگان برجسته نمادگرایی و فوتوریسم، از جمله ولادیمیر مایاکوفسکی زمینه ساز چاپ پنج شعر در سال‌نامه «لیریکا» شد.

   از سال ۱۹۱۴ که اولین کتاب شعر پاسترناک به نام «توأمان در ابرها» چاپ شد تا ۱۹۳۱ که وی از مسکو به قفقاز مهاجرت کرد بیش از ده مجموعه شعر توسط وی منشر شد که این قضیه باعث گردید تا در اولین کنگرهٔ نویسندگان در سال۱۹۳۴، پاسترناک بزرگ‌ترین شاعر معاصر روس معرفی گردد. البته به دلیل خودداری او از محدود شدن به موضوع‌های کارگری این تمجیدها خیلی زود جای خود را به انتقادهایی تند داد.

   در سال ۱۹۴۱، با آغاز جنگ جهانی دوم پاسترناک به شهر چیستاپل نقل مکان کرد. در این زمان به نوشتن اشعار میهن‌پرستانه مثل «قصه ترسناک» و «پاسگاه مرزی» پرداخت  و به عنوان خبرنگار نظامی داوطلبانه به جبهه اعزام شد .در سال ۱۹۴۶ پاسترناک کار بر روی شاهکار خود یعنی رمان «دکتر ژیواگو » را آغاز کرد. این کتاب در سال ۱۹۵۷ در ایتالیا چاپ شد و باعث شد که جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۵۸ نصیب پاسترناک شود، هرچند به دلیل واکنش تند حکومت وی از بیم طرد شدن از میهن از دریافت جایزه نوبل خودداری کرد.

نوشتن دیدگاه