وبلاگ

گزیده اشعار پدر شعر سپید عرب به ایران رسید

موسی بیدج شاعر و مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار ترجمه خود از مجموعه اشعار محمد الماغوط شاعر اهل سوریه خبر داد و گفت: ماغوط هم شاعر است و هم نویسنده و به جرات می‌توان گفت که او یکی از برجسته‌ترین شاعران معاصر عرب به شمار می‌رود که در کنار کار شع در حوزه‌های نمایشنامه و فیلم‌نامه و مقاله نویسی نیز بسیار مطرح و تاثیرگذار بوده و در کنار آنها یک رمان نیز داشته است.

وی ادامه داد: ویژگی خاص کلام ماغوط که در تمامی آثار او دیده می‌شود وجود طنز در گفتار و نوشتار اوست و مهمتر از آن تعهدی است که او به قلم دارد و آن را وسیله خدمت به اهالی فرهنگ و مردم قرار داده است.

بیدج افزود: ماغوط خودش می‌گوید که تمامی نوشته‌ها و شعرهایش را در قهوره خانه ها نوشته و با مردم پیاده رو و خیابان در این زمینه هم گام بوده است.

به گفته بیدج ماغوط در کنار انسی الحاج از جمله شاعرانی است که به آنها لقب پدر شعر سپید عربی را نیز داده اند.

وی در ادامه با اشاره به این کتاب گفت: اشعار این گیزده شامل انتخاب من از اشعار دو کتاب «بدوی سرخپوست» و «شادی حرفه من نیست» است که من از میان آنها گزیده هایی که فضاهای متناسب‌تری داشته است را انتخاب کرده‌ام.

بدیج همچنین تصریح کرد: متاسفانه ماغوط از شاعرانی است که در ایران به خوبی شناخته و معرفی نشده است در حالی که در کنار شاعرانی مانند درویش و قبانی از بزرگان شعر عرب به شمار می رود. من در این کتاب برای جبران این مساله  یک زندگی نامه و نیز شرحی بر چند و چون دنیای کار و شعر او و نیز نمونه هایی از طنز و نثر وی را منتشر کرده ام. همچنین آخرین مصاحبه ماغوط  پس از دریافت جایزه مهم «سلطان العویس» که مهمترین جایزه شعر در میان کشورهای عرب زبان است و معادل ۱۲۰ هزار دلار می شود را نیز در این کتاب رج کرده ام.

گزیده اشعار محمد الماغوط با عنوان «بدوی سرخپوست» در ۳۱۲ صفحه و قیمت ۱۸ هزار تومان از سوی نشر نگاه منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه