وبلاگ

«ژان کریستف» تجدید چاپ شد

نگاه: رمان «ژان کریستف» یكی از بزرگترین رمان های قرن بیستم، نوشته‌ی رومن رولان با ترجمه علی اصغر خبره زاده برای دومین بار از سوی نشر نگاه تجدید چاپ شد.

رومن رولان (1944 – 1866) کارشناس موسیقی و نویسنده نامداری است که از وی آثار بسیاری درباره موسیقی به جا مانده؛ درباره هندل و بتهوون آثار مستقلی پرداخت و شاهکارش «ژان کریستف» که طی سال های 1904 تا 1912 نگارش آن به طول انجامید، درباره یک موسیقی دان است.

وی در 1901 ریاست بخش موسیقی مدرسه عالی مطالعات اجتماعی پاریس را به عهده گرفت. او نخست در دانشسرای عالی و از 1903 در سوربون سخنرانی های آموزشی درباره موسیقی انجام داد. از 1913 از کار کناره گرفت و در سوئیس ساکن شد، در 1938 به فرانسه برگشت تا از جنگ دوری نکرده باشد، اما به اسارت درآمد و در یک اردوگاه آلمانی زندانی شد و تنها وقتی دچار بیماری مهلکی شد آزادش کردند اما پیش از خاتمه جنگ در 1944 درگذشت.

رومن رولان مدت ده سال بر سر نگارش «ژان کریستف» وقت گذاشت. این رمان، داستان زندگی پرفراز و نشیب هنرمند موسیقیدانی از لحظه تولد تا گاه پیری است. «ژان کریستف»،‌ برای رومن رولان، تجسم روح حماسی ومبارزه جویی است که بر مبنای اخلاق و ارزشهای اومانیستی پرورده شد و رولان آرزو داشت که به عنوان الگویی در زندگی جوانان مورد استفاده قرار گیرد.

رمان «ژان کریستف» منعکس کننده اندیشه‌ها و گرایشهای صلح‌طلبانه رولان است تا جایی که جایزه ادبی نوبل که به خاطر نگارش این کتاب به وی اهدا شد بیشتر جایزه صلح است تا ادبیات. رولان در این کتاب وقوع جنگ بین دو کشور آلمان و فرانسه را پیش بینی می‌کند و درست دوسال پس از اتمام کتاب است که جنگ جهانی اول رخ می‌دهد. (کتابستان)

نوشتن دیدگاه