وبلاگ

هوای تازه همه آثار احمد شاملو در نگاه

نگاه : سیزده سال پس از درگذشت احمد شاملو، ناشر آثار این شاعر می‌گوید، جلد چهارم مجموعه‌ی آثار او در انتظار انتشار است و کتاب‌هایش همچنان تجدید چاپ می‌شوند.

فرید مرادی، ویراستار نشر نگاه، به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: انتشارات نگاه در زمان حیات احمد شاملو، امتیاز انتشار همه‌ی کارهای این شاعر را از او خریده است. البته مرحوم شاملو امتیاز انتشار سه اثر خود را به ناشران دیگر واگذار کرده است. این سه کتاب، ترجمه‌ی شاملو از «دن آرام»، «گیل گمش» و «کتاب کوچه» هستند.

او افزود: درباره‌ی «گیل گمش» هم اختلاف نظر وجود داشت؛ اما چون نشر چشمه دوست ماست، مشکلی به وجود نیامده است. حال هم امیدواریم مشکل این ناشر در دولت جدید حل شود و بتواند باز هم به انتشار این اثر ادامه بدهد.

مرادی در ادامه عنوان کرد: چند کتاب از شاملو هم هست که نشر مروارید آن‌ها را منتشر می‌کند. اگرچه امتیاز انتشار این کارها به نشر نگاه تعلق دارد، اما چون مروارید از ابتدا این کتاب‌ها را منتشر می‌کرده، ما با آن‌ها توافق کرده‌ایم و آن‌ها حق‌التألیف آثار را به ما می‌دهند و آن‌ها را منتشر می‌کنند.

او سپس درباره‌ی وضعیت کنونی انتشار آثار احمد شاملو در نشر نگاه، گفت: همه‌ی مجموعه‌ی شعرهای این شاعر را به صورت تک عنوان چاپ کرده‌ایم که تعدادی از آن‌ها مثل «هوای تازه» به چاپ بیستم رسیده‌اند. همه‌ی این مجموعه‌ی شعرها به‌جز «هوای تازه»، در قطع جیبی هم منتشر شده‌اند. علت این‌که «هوای تازه» هنوز در این قطع منتشر نشده، مفصل بودن آن است.

این فعال عرصه‌ی نشر اضافه کرد: مجموعه‌ی آثار احمد شاملو را هم در سه جلد منتشر کرده‌ایم. جلد اول شامل مجموعه‌ی شعرهایی است که شاملو در زمان حیاتش سروده است. جلد دوم ترجمه‌ی او از شعر شاعران جهان است. جلد سوم داستان‌های کوتاه و نمونه‌های نثر اوست. جلد چهارم نیز همه‌ی نمایشنامه‌هایی است که شاملو ترجمه کرده که مدتی است در وزارت ارشاد بلاتکلیف مانده است. جلد اول مجموعه‌ی آثار احمد شاملو به چاپ هفتم رسیده است. جلد دوم و سوم هم تاکنون سه بار تجدید چاپ شده‌اند.

احمد شاملو متولد 21 آذرماه 1304 بود. این شاعر سرودن گونه‌ای از شعر بدون وزن و قافیه را در ادبیات فارسی بنیان گذاشت که به نام شعر شاملویی، یا سپید، یا شعر منثور شناخته شده است.

از شاملو مجموعه‌های شعر متعددی منتشر شده است که «آهن‌ها و احساس»، «قطعنامه»، «آهنگ‌های فراموش‌شده»، «هوای تازه»، «باغ آینه»، «لحظه‌ها و همیشه»، «آیدا در آینه»، «آیدا، درخت، خنجر و خاطره»، «ققنوس در باران»، «مرثیه‌های خاک»، «شکفتن در مه»، «ابراهیم در آتش»، «دشنه در دیس»، «ترانه‌های کوچک غربت»، «مدایح بی‌صله»، و «در آستانه» از جمله‌ی آن‌ها هستند.

از این شاعر علاوه بر شعر، آثار پژوهشی و ترجمه‌های بسیاری هم بر جای مانده است که از جمله‌ی آن‌ها مجموعه‌ی «کتاب کوچه» و ترجمه‌ی شعرهای شاعران جهان است که در زمان حیات شاملو با صدای شاعر در قالب نوار کاست منتشر شد.

احمد شاملو پس از سال‌ها تحمل رنج بیماری در دومین روز از مردادماه ۱۳۷۹ درگذشت و پیکرش در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

 

2 دیدگاه در مورد “هوای تازه همه آثار احمد شاملو در نگاه

نوشتن دیدگاه