وبلاگ

شعر راه حل نمی دهد!

نگاه: فریده نصوحی شاعر است. شعر را نوجوانی و جوانی آغاز کرده است و این روزها  عمیق و دقیق  جان و جهان را می نگرد و تجربیات خود را در زبانی عاظفی به نام شعر می سراید. نصوحی علی رغم آن که سالهاست شعر می سراید اما کمتر در محافل و مجامع ادبی حضور می یابد و بیشتر در خلوت شاعرانه خویش  زیباترین لحظات زندگی را به تصویر می کشد.
شعر هایش تاکنون به صورت پراکنده در رسانه  ها ی مختلف منتشر شده است اما اولین مجموعه شعر او در سال  1370 با نام “لحظه های ماضی” از سوی نشر تندیس در دسترس علاقه مندان شعر قرار گرفت. خلوت گزینی و دوری از هیاهوی های رسانه ای سبب شد تا دومین مجموعه شعر او پس از گذشت 14 سال با عنوان  “فلز و بنفشه” در سال 1384 از سوی همان ناشر روانه بازار شعر شود.
فریده نصوحی که عضو هیات مدیره انجمن غزل خانم تاجبخش نیز است این روزها مجموعه شعر جدیدی با نام “گنجشک ها از صدای بلند می میرند” را آماده انتشار کرده که قرار است درانتشارات نگاه منتشر شود. ایشان دیروز  دقایقی مهمان ما در انتشارات نگاه بود؛ ما نیز فرصت را غنیمت دانستیم و گفت و گوی کوتاهی با ایشان در باره شعر  انجام  دادیم که در این گفت و گو نگاه و جان نجیب  او و جهان جدید شعرهایش کاملا هویداست.

شعر شما به چه نیازهای جامعه پاسخ می دهد؟
از آنجا که شعر نگاه تازه تر و عمیق تری نسبت به مناسبات بیرونی، پدیده ها و مسائل بشری دارد، بالطبع با بازگو کردن لایه های زیرین وقایع روزمره ی بشری، یک هشدار و آگاهی نسبی به مخاطب خود می دهد. من هم متاثر از این مساله، سعی کرده ام بعضی از دردهای دیده و نادیده ی اجتماع را موشکافی یا حداقل بازگو کنم، گرچه شعر راه حل نمی دهد!

آیا این دفتر شعر برگرفته از تجارب زیست شده شماست؟
می توانم بگویم اینطور است. بیشتر اوقات شاعر در شعرهایش حضور دارد.

شما به هنگام سرودن شعر به خواننده و مخاطب آثارتان فکر می کنید؟
حتما این کار را می کنم. دلم می خواهد همه، حتی آنهایی که مابه ازای اجتماعی ندارند، کنار شعرهایم قدم بزنند.

شما در این مجموعه شعر به چه اندیشیدید؟
به خودم، به اطرافم و به دنیایی که هنوز به جز حرف های زیادی، چیزی برای گفتن ندارد. این همه جنگ، بی عدالتی و رنج در دنیای امروز همواره دغدغه ی من وشعرهایم بوده است.

آیا شعر می تواند انسان امروز را از ورطه ی نابودی نجات دهد؟
همانطور که گفتم شعر و ادبیات راه حل نمی دهد. بلکه دریچه ای هستند برای بهتر دیده شدن. بقیه اش به مخاطب مربوط است که زاویه ی نگاهش را چقدر عوض کند.
سومین مجموعه شعر شما  با نام  “ گنجشک ها از صدای بلند می میرند”   قرار است از سوی انتشارات نگاه منتشر شود ، این مجموعه چه ویژگی هایی دارد ؟
این مجموعه شعر در ادامه   همان شعر های قبلی هستند که در قالب سپید سروده شده اند. این دفتر بالغ بر بیست و چند شعر  سپید است که در چند سال اخیر آنها راسرده ام و  به لحاظ مضمون نیز آن چه در این کتاب آمده نشانگر دغدغه من در رویارویی با جهان امروز و انسان امروز با همه دردها و زخم هایی است  که قرنهاست بر پیشانی او نشسته است .
از این که به سوالهای ما پاسخ دادید ممنون و سپاسگزاریم به دلیل کوتاه وقت ناگزیر به سوالها به اجمال پاسخ گفتم که از این بابت عذر می خواهم و از شما هم  بابت این گفت وگو ممنونم.

نوشتن دیدگاه