وبلاگ

روز شعر و روز شهریار

بیست‌وهفتم شهریورماه (روز درگذشت استاد شهریار) با وجود همه انتقادها، در تقویم رسمی کشور به عنوان روز شعر و ادب فارسی باقی مانده است. 11 سال قبل روز درگذشت سیدمحمدحسین بهجت تبریزی به عنوان روز شعر و ادب فارسی در تقویم ثبت شد.
از آن زمان تا کنون این سوال‌ها بارها و بارها مطرح شده که چرا روز «درگذشت» یک شاعر به عنوان روز شعر و ادب فارسی انتخاب شده و از آن گذشته چرا «شهریار» به عنوان نماینده شعر و ادب فارسی معرفی شده است؟ تا امروز هیچ پاسخ درخوری در این زمینه بیان نشده، اما همچنان این روز در تقویم باقی مانده است.
ایسنا نوشت: تعیین روزهایی برای بزرگداشت شاعران شهیر اقدام پسندیده‌ای است و در حال حاضر، روزهای بزرگداشت فردوسی، خیام، عطار، سعدی، حافظ، مولانا، صائب و… در تقویم ثبت شده است. در سال 81 هم یکی از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی به نام علی‌اصغر شعردوست، خبر تصویب ثبت روز درگذشت محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) را در 27 شهریورماه به‌عنوان روز بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار و روز شعر و ادب فارسی در تقویم رسمی کشور به رسانه‌ها اعلام کرد، اما این خبر برای بسیاری از اهل ادبیات چندان خوشحال‌کننده نبود.
از همان روز واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری به این انتخاب وارد شد. عده‌ای معتقدند نباید نام یک شاعر خاص با روز شعر و ادب فارسی پیوند بخورد؛ چراکه هم در گذشته ادبیات فارسی و هم در ادبیات معاصر، نام شاعران بسیاری ثبت شده که هریک در زمینه شعری خاصی قله محسوب می‌شوند و علاقه‌مندان ویژه‌ای دارند. بنابراین تعیین روز شعر و ادب فارسی به نام یکی از این شاعران بسیار دشوار است. بسیاری هم بر این باورند که اگر قرار باشد روز شعر و ادب فارسی به نام یک شاعر ثبت شود، بهتر است شاعری انتخاب شود که در تکوین و ارتقای شعر و ادب فارسی نقشی فراتر از سایر شاعران ایفا کرده باشد.
این افراد انتخاب نام شاعری همچون فردوسی را برای این روز برازنده‌تر می‌دانند که به نوعی نجات‌دهنده زبان و ادبیات فارسی محسوب می‌شود. همچنین گفته می‌شود که اگر بنا بر انتخاب شاعری از میان شاعران معاصر باشد، انتخاب نیما یوشیج که در شعر معاصر فارسی طرحی نو درافکنده، شایسته‌تر از انتخاب شهریار است؛ چراکه اگرچه شهریار بدون شک یکی از بزرگ‌ترین غزل‌سرایان فارسی است، اما درواقع در شرایطی که شعر فارسی تحولی عظیم را تجربه می‌کرده، بیشتر ادامه‌دهنده راه گذشتگان بوده است.
عده‌ای از طرفداران شهریار با تأکید بر اهمیت جایگاه این شاعر معتقدند که انتقاد از انتخاب روز درگذشت شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی نباید به انتقاد از شهریار تبدیل شود. به هر روی در سال‌های گذشته صدای انتقادها و واکنش‌ها به طور واضح به گوش مسئولان فرهنگی رسید، اما اثر نکرد و هیچ اقدام عملی درباره تغییر این روز صورت نگرفت.
اما بی تردید همگان می دانند روز شهریار روز بزرگداشت شعر  و ادب فارسی است. شعر های شهریار هم همواره  خوانندگان زیادی دارد. از  دیوان شهریار  چاپ های متعددی تاکنون منتشر شده است. انتشارات نگاه و زرین  از سالهای دور حق انحصاری انتشار اشعار شهریار را بر عهداه دارند و تاکنون چندین و چند چاپ از اشعار شهریار در قطع ها وشکل های مختلف  از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

مجموعه کامل اشعار شهریار

دیوان شهریار

شیدایی ها – گزیده شعرهای شهریار

 

نوشتن دیدگاه