وبلاگ

آمیزه‌ای از شعر و نثر شاعرانه واهه آرمن

نگاه : این شاعر درباره‌ی این کتاب  گفت: این مجموعه شامل 36 قطعه شعر – یادداشت با مضامین اجتماعی و عاطفی و در ساختار نظم و نثر است. این کتاب در واقع اتوبیوگرافی یا زندگی‌نامه‌ی خود‌نوشت من است، و شعرهای آن به زبان ساده، امروزی و در قالب سپید سروده شده‌اند.

او درباره‌ی شعر – یادداشت بودن این مجموعه عنوان کرد: سطرهای این دفتر آمیزه‌ای است از شعر و نثر شاعرانه. تلاش کرده‌ام ساختار هر قطعه از این مجموعه، مستقل و شکل آن، به هر حال، آن گونه باشد که محتوای شعرم ایجاب و حکم می‌کند. در نتیجه بخش‌هایی از این مجموعه را به صورت شعر و بخش‌هایی را به صورت نثر، با صنایع و آرایه‌های کم‌تر نگاشته‌ام.

آرمن ادامه داد: درون‌مایه‌ی این شعر – یادداشت‌ها مجموعه پدیده‌هایی است که در طول زندگی، من را با پرسش‌های بی‌پایان درباره‌ی معمای هستی مواجه کرده، و در نهایت به کشفیات شاعرانه رسانده‌اند؛ پدیده‌هایی چون بیماری، عشق، دلتنگی، تنهایی و … .

او افزود: هدف و مقصودم مثل همیشه این بوده که با تصویر و یا تصور این پدیده‌ها، بتوانم اندیشه‌ها و احساساتم را به مخاطبانم سرایت داده و اتحاد روحی بین ما به وجود آورم؛ مخاطبانی که همواره بار مسؤولیتم را سنگین‌تر، و هم‌زمان لذت‌بخش‌تر می‌کنند.

این شاعر درباره‌ی شعرهای این مجموعه گفت: شعرهای مجموعه‌ی شعر «دوست دارم گاهی شاعر نباشم» در سه، چهار سال اخیر به صورت پراکنده نوشته شده است و برخی از رویدادهای ساده، اما ماندگار و تأثیرگذار در شکل‌گیری فردیت و جهان‌بینی واهه‌ی شاعر را از دوران کودکی تا امروز در برمی‌گیرد.

مجموعه‌ی شعر «دوست دارم گاهی شاعر نباشم ” طی روزهای آینده  در انتشارات نگاه منتشر شده است.

شعری از مجموعه‌ی «دوست دارم گاهی شاعر نباشم»:

امروز، کتابی را که شامل اشعار ده‌ها شاعر نامی و بی‌نام جهان است ورق می‌زدم. به شعر کوتاهی که آن را کودکی گمنام در اردوگاه مرگِ نازی‌ها نوشته است، رسیدم و پس از خواندن، بی‌درنگ ترجمه‌اش کردم:

“من از فردا غمگین خواهم بود،

از فردا.

امروز، نه.

من امروز شاد خواهم بود،

و هر روز

– هر قدر هم به تلخی بگذرد –

خواهم گفت:

من از فردا غمگین خواهم بود،

امروز، نه”.

این شعر

شبیه چهار‌راهی در خواب‌های من است

که وقتی به آن می‌رسم

بی‌توجه به سبز یا قرمز بودن چراغ

بی اختیار می‌ایستم و

با صدای بوق ماشین‌ها

پیاده می‌شوم

از خواب

نوشتن دیدگاه