وبلاگ

کتابی از اسکار وایلد در ایران انتشار یافت

به گفته‌ی مترجم، دوریان‌ گری، از جوان‌ترین و جذاب‌ترین اشراف لندن تصمیم می‌گیرد یک پرتره از چهره‌اش داشته باشد تا در روزهای پیری به یاد آورد که چه جمال و شکوهی داشته است. به همین دلیل روی به نقاشی معروف به نام باسیل هاوارد می‌آورد تا چهره‌اش را نقاشی کند. تا زمانی که لرد هنری، مردی با قدرت سخنوری جادویی و دانشی ژرف به او برنخورده، همه چیز به خوبی پیش می‌رود، ولی هنگامی که برای اولین‌بار لرد هنری را می‌بیند و از توصیف‌های او راجع به جوانی می‌شنود، از نقاشی متنفر می‌شود. نه این‌که هرگز نخواهد جوانی را به یاد آورد، بلکه نمی‌خواهد آن را از دست دهد. جلوی تابلوی نقاشی می‌ایستد و با تمامی وجود آرزو می‌کند که خود برای همیشه جوان مانده و نقاشی به جای او پیر شود.

او در ادامه می‌افزاید: همه در جوانی چنین آرزویی دارند. حتا برخی معتقدند بسیار عالی می‌شد اگر انسان مانند بنجامین باتن پیر به دنیا می‌آمد و جوان از دنیا می‌رفت. اما حقیقت این است که جسم جوان روحی جوان نیز می‌طلبد. فایده‌ی روحی فرسوده در جسمی جوان چیست؟ واقعا فکر می‌کنید این‌گونه زندگی شیرین‌تر بود؟ اسکار وایلد در این داستان جواب سؤال ما را می‌دهد. در واقع این کتاب را می‌توان یک اثر روان‌شناسی معرفی کرد، زیرا عمدتا به روح و تفکر خراب اشاره دارد و به تأثیر آن بر جسم و چهره می‌پردازد. می‌خواهد به ما بگوید شخصیت است که زیبایی به ارمغان می‌آورد. حال اگر قرار باشد زیبایی پابرجا باشد، چه دلیلی برای خوب بودن وجود دارد.

تهامی درباره‌ی نثر کتاب نیز عنوان می‌کند: کتاب بسیار زیبا نوشته شده است، جمله‌ها و توصیف‌هایش به شکل حیرت‌آوری خواننده را به هم‌حسی وامی‌دارد. تضاد بین دنیای دوریان گری و دنیای انسان‌های دیگر و روح فرسوده در بدنی زیبا به خوبی نشان داده شده است. همچنین شخصیت‌پردازی داستان عالی است و باعث می‌شود خواننده بتواند با بسیاری از آن‌ها ارتباط نزدیک برقرار کند. برخلاف برخی کتاب‌ها که انسان حتا نمی‌تواند شخصیت اصلی ‌کتاب را بشناسد. با این‌که شخصیت‌پردازی در رده بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد، اما از نقاط قوت کتاب به شمار می‌رود و زیبایی‌های ادبی همچون توصیف صحنه در تک تک حروف کتاب به چشم می‌خورد.

اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد معروف به اسکار وایلد شانزدهم اکتبر 1854 در دوبلین به دنیا آمد و سی‌ام نوامبر 1900 از دنیا رفت. او در دانشگاه‌های ترینیتی، مگدالن و آکسفورد به تحصیل پرداخت. کتاب‌های «راونا»، «ابوالهول»، «چکامه زندان ردینگ»، «دوشس پادوا»، «سالومه»، «بادبزن خانم ویندرمیر»، «زن بی‌اهمیت»، «شوهر مطلوب»، «اهمیت ارنست بودن» و «خانه انار» از دیگر آثار این نویسنده‌اند.

نوشتن دیدگاه