وبلاگ

دونالد ری پولاک؛ جهانی طنز و تلخ

معصومه عسکری در خصوص تجربۀ ترجمۀ آثار رونالد دی پولاک یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشته است که در ادامه می خوانید:

دونالد ری پولاک؛ جهانی طنز و تلخ

در شهریور ۹۶ داستان کوتاهی به نام «زندگی» از نویسنده ای گمنام به نام دونالد ری پولاک برای سایت ادبیات اقلیت ترجمه کردم. با همان تک داستان، متوجه کیفیت بالای اثر و زاویه دید خاص پولاک به دنیا و مسائل روزمره شدم و به دنبال شناخت وی رفتم و طولی نکشید که دیدم دو سال است پولاک مرا رها نکرده و هر سه کتابش را ترجمه کرده ام. بزرگترین انگیزه ام برای این کار معرفی این نویسنده بزرگ و این طناز تلخ نویس به مخاطب فارسی زبان بود، نویسنده ای که سرتاسر اروپا و آمریکا او را می شناسند و با یکی دو کتاب به خوبی جای خود را بین خوانندگان داستان دنیا باز کرده است.

پولاک متولد ۱۹۵۴ در اوهایو است. او خیلی دیر اما با دست پر وارد عرصه نوشتن شد و به قولی یک شبه ره صدساله رفته است. او در بستری طنزآلود، سرگذشت غمگین ترین آدم هایی را که ممکن است در قصه ها ببینید، بیان می کند. جغرافیای او شهر کوچکی در اوهایو است به نام ناکمستيف که زادگاهش است و اولین مجموعه داستانش به همین نام؛ «ناکمستيف» (این مجموعه به علت سختی تلفظ در زبان فارسی، با نام «داستان های اوهایو» منتشر شد.) در سال ۲۰۰۸ توسط یکی از بزرگترین بنگاه های نشر دنیا؛ دابلدی به چاپ رسید و در سرتاسر آمریکا و اروپا خوش درخشید.

«شیطان، همیشه» نام اولین رمان اوست (۲۰۱۱). رمان دوم و سومین اثر او به نام «سفره آسمانی» نیز توسط نشر دابلدی در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسید و در ژانویه ۲۰۱۷ اولین جایزه بین المللی «دویچ کرمی پرایسس» را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۹ کتاب «ناکمستیف» برنده جایزه پن رابرت دبلیو بینگام شد. در ۲۰۰۹ همین کتاب برنده جایزه شیطان آشپزخانه در نثر شد. این جایزه از سال ۲۰۰۵ باب شده است و هر سال جایزه ای به شعر و جایزه ای به نثرمی دهد و متعلق به گروه انگلیسی دانشگاه ایلینیوی جنوبی کربندیل است. در سال ۲۰۱۲ کتاب «شیطان، همیشه» به عنوان یکی از ده کتاب برتر سال ناشران هفتگی انتخاب شد. در سال ۲۰۱۲ باز کتاب «شیطان، همیشه» برنده جایزه توماس وليليان دی. چافین شد و در سال ۲۰۱۲ هم همین کتاب جایزه ادبی فرانسه را ربود و در سال ۲۰۱۳ نیز جایزه ادبی آلمان را از آن خود کرد.

زبان پولاک رک و مردانه است و با اینکه داستانها خاکستری و تلخ هستند، همان چاشنی طنز باعث شده مخاطب خیلی زود با داستان ها و شخصیتهایش همراه شود؛ شخصیت هایی که اغلب پسرهای جوان هستند و نویسنده دنیای این قشر را خیلی خوب و ملموس در داستان ها به تصویر کشیده است.

«ناکمستیف» داستان هایی خاص دارد با موضوعاتی نو و شخصیت هایی ناب که در کمتر کتابی دیده ایم. موضوع، جغرافیا و اتمسفر خاکستری کتاب، از آن اثری خاص ساخته که فقط از دست توانمند نویسنده ای چون پولاک ساخته است. نویسنده خلاقی که گاه اشک و خنده خواننده را در اوج بغض و همدردی با یک شخصیت، بایک شوخی به هم می آمیزد.

«شیطان، همیشه» روایتی سرراست دارد و همزمان چند قصه را جلو می برد. این کتاب ما را درگیر روابط انسانی نمی کند، بلکه شیطان – است که در شخصیت های مختلف این رمان می چرخد و نقش می آفریند و جلو می رود، طوری که شاید در کمترقصه ای به این زیبایی وجوه مختلف شیطان به تصویر کشیده شده باشد. انسانها زندگی عادی خود را دارند تا اینکه تحت شرایطی، شخصیتی شیطانی به خود می گیرند و اینها رمان عجیبی می سازد با نگاهی نو وقصه ای جذاب.

«سفره آسمانی» با طعنه ای به دیدگاههای مسیحی و زندگی آدمهای بدبخت ساخته شده است. برای انتقال این دیدگاه، از خود کتاب وام می گیرم: «بعد از اینکه چند دقیقه در سکوت به خودش در آینه خیره شد، باز اسلحه را لای ملافه پیچید و آن را گذاشت سرجایش در گنجه. بعد بلند شد و فتق بندش را باز کرد. پرتو نازکی از نور زرد خورشید از سوراخ ریز پرده ها تابیده بود و با ذرات گردوغبار در هوا می چرخید. او بلای جانش را از فتق بند آزاد کرد، زهری که در جانش بود و صلیبی که از وقتی دنیا آمده بود به دوش کشیده بود. با دو دستش آن را گرفت و مثل شلاق آنقدر آن را به جارختی چوبی کوبید که گریه اش گرفت. بالاخره دست از ضرب وشتم آن برداشت و آن را گرفت توی سطل کنار اتاق تا خونابه ای که از آن سرازیر شده بود توی سطل بریزد. بعد باز لباسش را پوشید. خسته از این زدوخورد، رفت طبقه پایین و یک لیوان آب خورد، سپس داخل مبل مادرش فرورفت و خوابش برد درحالی که همه مجسمه های مقدس گچی داشتند با ناراحتی و دلسوزی و درک موقعیت او، نگاهش می کردند، همانطور که همه مقدسین اینطوری هستند…»

«سفره آسمانی» تا به امروز آخرین اثر منتشر شده پولاک است و تصویر دیگری از جهان داستانی او به خواننده می دهد.

 

موسسه انتشارات نگاه

رونالد دی پولاک

رونالد دی پولاک

موسسه انتشارات نگاه

 

https://negahpub.com/shop/fictions/foreign-fictions/%d8%b3%d9%81%d8%b1%db%80-%d8%a2%d8%b3%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/

 

https://negahpub.com/shop/fictions/foreign-fictions/%d8%af%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c%d9%88-%da%86%d8%b4%d9%85-%d9%88-%da%86%d8%b1%d8%a7%d8%ba-85/

 

https://negahpub.com/shop/fictions/foreign-fictions/%d8%b4%db%8c%d8%b7%d8%a7%d9%86_%d9%87%d9%85%db%8c%d8%b4%d9%87_%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86_%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7%db%8c%db%8c/

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه