وبلاگ

در دست انتشار: پرواز را به خاطر بسپار

پرواز را به خاطر بسپار، رمانی به قلم یرزی کازینسکی نویسنده آمریکایی-لهستانی معاصر است که بیش از چهار میلیون نسخه از آن تا کنون به زبان انگلیسی فروش رفته و تقریبا به همه زبانهای مهم دنیا ترجمه شده است.استقبال جهانیان از این رمان بزرگ به دلیل قدرت بی نظیر نویسنده آن در توصیف آدم ها و صحنه های زندگی آدم هاست.
این رمان داستان تیره‌روزی‌های قربانیان همیشه‌ی جهالت و تعصب و جنگ است: کودکان. راوی داستان کودک شش، هفت ساله‌ای است که در خلال جنگ جهانی دوم و برنامه‌ی پاکسازی نژادی نازی‌ها، بخاطر نژاد و رنگ پوست آواره‌ی روستاها می‌شود. از روستایی به روستایی دیگر، از خانه‌ای به خانه‌ای دیگر، از خانواده‌ای به خانواده‌ای دیگر، از مرد شیطان به مرد خدا و از دامان کلیسا به آغوش کمونیسم. کودک بی‌نام داستان گرسنگی‌ها، آزارها و تحقیرها و شکنجه‌های بسیار را تحمل می‌کند تا سرانجام توسط سربازان ارتش سرخ رهایی می‌یابد. کودکی و معصومیت راوی مرحله به مرحله لگدمال می‌شود تا در انتهای داستان با کودک/سربازی روبرو می‌شویم که ستاره‌ای بر سینه و نشانی بر بازو دارد. در خلال این روایت است که نویسنده با مهارت تمام، خرافات و جهلی که مردم به آن دچارند را طوری به تصویر می‌کشد که مو بر اندام خواننده راست شده و تمام وجودش مالامال انزجاری بی‌پایان می‌شود. جنگ و تبعات مستقیم آن فقط بخش اندکی از پایان داستان را بخود اختصاص داده و بیشتر حجم داستان به بیان حال و هوای اروپای جهل زده و تبعات تثلیث فاشیسم-خرافات-کلیسا می‌گذرد.

موسسه انتشارات نگاه به تازگی نسخه ای از این کتاب را با ترجمه ای از خانم ساناز صحتی در دست انتشار دارد و به زودی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد.

 

یرزی کازینسکی

نوشتن دیدگاه