وبلاگ

زهرایی از عاشقان کتاب بود

علیرضا رییس‌دانا طی یادداشتی تاسف خود را از درگذشت محمد زهرایی؛ مدیر انتشارات کارنامه؛ اظهار کرد. از منظر او، زهرایی نمونه‌ای از یک ناشر دقیق، پروسواس و بسیار جدی بود که به کتاب و قلم عشق می‌ورزید.

“محمد زهرایی مدیر فرهیخته و دانشور نشر کارنامه روز گذشته؛ 27 مردادماه در دفتر خود و در حین عشق‌ورزی با کاغذ و قلم و مرکب و کتاب، جان به جان‌ستان سپرد و دیده بر جهان فروبست.

زهرایی نمونه‌ای از یک ناشر دقیق، پروسواس و بسیار جدی بود که در سال‌های اخیر هر کتابی که از نگاه خردبین و دستان هنرمندش گذشت و منتشر شد نمونه‌ای تمام عیار و بی‌نقص از یک کتاب حرفه‌ای بود.

زهرایی از عاشقانی بود که به خاطر وسواس بی‌حدش مدت‌ها زمان صرف می‌شد تا کتابی را بپردازد و بالاخره به چاپش برساند. در انتخاب حروف، صفحه‌آرایی، رعایت فواصل، فصل‌بندی، پانوشت و پی‌نوشت‌ها نمونه‌ای سرآمد بود و هر کتابش می‌تواند همانند متنی درسی مورد بررسی قرار گیرد.

آدمی سرشار از خواسته‌ و آرزو بود، آرزوهایی که غایتش دستیابی به نشر کتاب‌های بهتر و مفیدتر بود. افسوس که دست اجل رشته‌ی عمر او را که چندان نیز طولانی نبود، برید و نشر ایران را از یک کارشناس نمونه و بصیر و خبره محروم ساخت. شاید مرگ او نمونه‌ای دیگر از عشق‌ورزی یگانه به کتاب و نشر باشد. مرگ در کنار آنچه تمام عمر به آن عشق ورزیده‌ای، حسرت برای ما ماندگان است که دوستی همراه و رفیقی کاربلد را از دست داده‌ایم.”

نوشتن دیدگاه