وبلاگ

رخ نمایی از انتظاری بیست ساله

نگاه: بالاخره حاصل کاری بیست ساله به بار نشست و فرهنگ – دانشنامه‌ی کارا در5 جلد درنمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد.

     بالاخره حاصل کاری بیست ساله به بار نشست و فرهنگ – دانشنامه‌ی کارا در5 جلد درنمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد. بی تردید همان گونه که استاد خرمشاهی فرموده اند این اثر فرهنگ محض نیست بلکه در آن بیش از پانزده هزار مدخل دانشنامه‌ای/ دایرةالمعارفی وجود دارد که عمدتا مبتنی بر ویراست یک جلدی دانشنامه‌ی بریتانیکاست. جلد پنجم این اثر کتابی مستقل در عین وابستگی به بقیه مجلدات است و در آن بیست و شش هزاروچهارصد اصطلاح از 60 رشته علمی/ فنی/ فلسفی/ دینی/ هنری و غیره آمده است .این جلد تکمله‌ی واژگان کل فرهنگ است .این اثر صدوپنجاه هزار مدخل اصلی و فرعی نیز دارد.

    علاوه بر استاد خرمشاهی، گروه دیگری نیز از اساتید در شکل گیری این اثر همکاری داشته اند.دکترسعید حسامی تکلو، خانم عاطفه قنبری، خانم تینا حمیدی در این کار یار یکدیگر بوده و مهران بذرایی در ویرایش اثر کوشا بوده است .

     این کتاب خود سرگذشتی در حد یک تاریخ دارد، د ر دهه‌ی هفتاد(شمسی) قرار تدوین وتالیف آن با موسسه‌ی نشرو پژوهش فرزان بسته شد  ودر همان زمان در باب آن اطلاع رسانی هم شد اما هزینه‌ بری سنگین کار مانع از ادامه‌ی کار شد.

     این اثر رد و نشان کتاب پرداز معاصر بزرگ  هرمز وحید را با خود دارد که از آغاز سرپرستی فنی کار را پذیرفتند و انتخاب و تنوع حروف انگلیسی فارسی کارا نشانی از هنرمندی اوست .یادش گرامی و روانش شاد باد.

    کامران فانی و سیامک عاقلی نیز در زمان تدوین فرهنگ ،مشاورت کارا را داشته اند. کتاب با همکاری انتشارات نگاه، معین و شباهنگ درهیئتی آراسته  و مناسب در پنج جلد وبهای 250000 تومان به علاقمندان تقدیم می شود.

نوشتن دیدگاه