وبلاگ

تجدید چاپ تازه ای از سه کتاب هیوا مسیح

نگاه: هیوا مسیح، شاعر و پژوهشگر ادبیات و سینما، چهره ای شناخته شده برای اهل فرهنگ است. چند سال پیش پیشنهادی از سوی وی به انتشارات نگاه داده شد مبنی بر ارائه ی آثاری کوچک و فشرده از متون ادبی کمتر شناخته شده ی فارسی، که کتاب «سه خشتی» از «مجموعه ی میراث مادری» از آن جمله است. همچنین از «مجموعه ی دفتر دانایی» پیش از این کتاب های «خیام» و «سخنان شمس تبریزی» با تدوین نو منتشر شده است و به زودی کتاب «ابوالحسن خرقانی» نیز راهی بازار کتاب خواهد شد.

مسیح که خود به صورتی وسیع به مطالعه ی آثار پراکنده ی دور و نزدیک فولکلور ایران پرداخته، علاوه بر کتاب «سه خشتی»، مجموعه اشعار فولکلور نایابی از ترکمن ها، کردهای کرمانشاه و … را آماده ی انتشار دارد.

به تازگی سه کتاب در قطع جیبی و با فرمتی تازه از همین شاعر و پس از شش سال از سوی انتشارات نگاه تجدید چاپ شده اند که عبارت اند از:

 
«سه خشتی»، ترانه های کوچک کرمانچی است که مسیح از منابع مختلف آن ها را گردآوری و تدوین نموده است. در این اثر لهجه ی کرمانچی (کردهای شمال خراسان) با برگردان فارسی ترانه ها درج شده است. گفتنی ست «سه خشتی» در سال گذشته از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان اثر ملی ثبت شد. این کتاب 123 صفحه ای در قطع جیبی با قیمت 5000 تومان عرضه شده است.

 

«نازک پری» با عنوان فرعی «قصه شهر تاریک و بازگشت اهالی شاهنامه» که اثری نازک خیالانه و فولکلوریک نظیر پریای شاملو است. این کتاب 63 صفحه ای در قطع جیبی با قیمت 4000 تومان عرضه شده است.
«شطح نو» با عنوان فرعی «سخنان شمّاس خراسانی، عارف قرن هیچدهم»، اشعاری ست به شیوه ی نو که با بهره مندی از تکنیک و زبان شطح در ادبیات عرفانی ایران سروده شده است. تاکید قرن «هیچدهم» به این دلیل است که اشعار مربوط به زمان خاصی نبوده و شاعر آن خود هیوا مسیح است. «شمّاس خراسانی» هم به عنوان یک عارف فرضی در این کتاب آمده است. این کتاب 112 صفحه ای در قطع جیبی با قیمت 4000 تومان عرضه شده است.

نوشتن دیدگاه