وبلاگ

نگاه: رونمایی از فرهنگ-دانشنامه‌ی کارا با حضور اساتید و اهل قلم .

روز دوشنبه 4/3/94  در فرهنگسرای ارسباران از کتاب فرهنگ-دانشنامه‌ی کارا رونمایی شد. کتاب سرگذشتی طولانی دارد، ابتدا قرار براین بود این طرح در انتشارات فرزان به ثمر برسد، چند سالی هم توسط استاد بهاءالدین خرمشاهی این کار پیش رفت، زنده یاد هرمز وحید کتاب پرداز بزرگ معاصر ساختار اولیه کتاب را شکل دادند، اما به علت هزینه بری سنگین کار متوقف ماند . هشت سالی فاصله افتاد تا با پیشنهاد انتشارات نگاه و همکاری انتشارنی معین و شباهنگ دوباره استاد کار فرهنگ را به جریان انداختند و بالاخره پس از چهار سال کار مداوم و همکاری گروهی شصت نفره و با مشاورتهای کامران فانی و سیامک عاقلی کار فرهنگ به پایان رسید.
    چند ویژگی عمده در این اثر وجود دارد که نقطه‌ی تمایز آن با فرهنگهای موجود است . این نکات را خود استاد در مراسم رونمایی از اثر چنین برشمردند.
1-متن این فرهنگ بر اساس واژگان پیشنهادی فرهنگستان تدوین شده.
2-فرهنگ دارای مقالات دانشنامه‌ای است ،  یعنی تنها در بردارنده‌ی لغت( شناسه)نیست .
3-جلد پنجم فرهنگ در بردارند‌ی شناسه‌های میان رشته‌ای است .
   استاد در این جلسه از همکاران خود در تدوین این اثر یاد کرد، ایشان از عملکرد دکتر پورجوادی در دوران مدیریتشان  بر مرکز نشر دانشگاهی و تدوین فرهنگهای تخصصی به عنوان پایه‌ی کار خود یاد کردند، نصرالله  پور جوادی نیز در سخنانی از پدید آمدن دانشنامه‌ها و فرهنگ‌های دو زبانه به عنوان شاخصه‌ی مهم فرهنگی دوران کنونی یاد کردند و از تلاشهای خود در مرکز نشر دانشگاهی و تفاوت کار مرکز نشر و فرهنگستان نکاتی را گفتند.
   استاد کامران فانی ضمن برشمردن علت نامگذاری فرهنگ بر لغت‌نامه‌ها و ریشه یابی آن که در هند آغاز شده, تعریف دائره المعارف که عینا بر گردان کلمه‌ی فرنگی انسیکلوپدی است را توضیح دادند، سیامک عاقلی نیز از آقای خرمشاهی وسخت کوشی و عشق شور انگیز وی در سامان دهی اثر یاد کردند، و صالح رامسری به نمایندگی از ناشران اثر ازسخت کوشانی در حوزه‌ی نشر کتاب یاد کرد که به زعم او موجوداتی مریخی بوده‌، از عبدالرحیم جعفری، جعفر شهری، دکترمحمد معین ، هوشنگ مرادی کرمانی و بالاخره استاد خرمشاهی که به علت جامع الاطراف بودن ایشان، وی  را پرفسورخطاب کردند.
   مراسم با رونمایی از کتاب و حرف، نوشیدنی وشیرینی در حدود د ساعت 8 عصر به پایان رسید.

نوشتن دیدگاه