وبلاگ

بهارِ جان با «نگاه»

کتاب‏ مانند نسیم بهاری، روح و روان انسان را طراوت می‏بخشد. زلال دانش که در کتاب موج می‏زند، تشنگیِ جان را سیراب     می‏ سازد و در سایه ‏سار هم صحبتی و همدمی با کتاب، وجود انسان سرشار از آرامش می شود. بی شک کتاب از خوبی‏ها، زیبایی‏ها و راستی‏ها می گوید و با آن درخت زندگی، پربار و محکم خواهد شد. کتاب حکمت‏آمیز، چونان ساحری روح آدمی را سحر می‏کند و مرواریدِ درخشان حقیقت و معرفت را بر ساحل فهم و درک او می‏کشاند.

مطالعه، فقط خواندن نیست؛ رفتن یک راه است. پا به پای جملات، دست در دست کلمات و لمس نزدیک همه آنچه در کتاب است. کتاب خواندن هنر است.

کتاب‏ها پنجره‏هایی درون آینه تمام نمای ذهن نویسندگانشان هستند. خواندن کتاب‏های ارزشمند، اساس زندگی سعادتمندانه است. کتاب‏های ارزشمند، گوهرهای شب تاب زندگیِ پر از ظلمت و جهل‏اند. ریسمان‏های صعودند از ژرفای جهالت و تاریکی به اوج نورانیّت آسمان دانایی.

کافی است یک کتاب خوب انتخاب کنی و ورق‏هایش را یکی پس از دیگری از صفحه ذهن و دیده بگذرانی تا قفس کوچک روزمرگی زندگی‏ات بشکند و از بیرون به گرداب تشویش‏ها و هیجاناتی که در آن غرق شده‏ای بنگری. از سیلاب تندگذر زمان سربلند کنی و به فرا سو نظر بیندازی. پرده‏های مکان را کنار بزنی و تا دورترها بروی. کتاب، بالی است برای پرواز ذهن و خیال؛ آفرین به بالی که به آسمان خوبی‏ها پروازت دهد.

کتاب‏ها دوستانی بسیار مهربانند. در کم‏ترین فرصت بیش‏ترین بهره را می‏دهند، هر جا که بخواهی به سراغَت می‏آیند و در هر حالتی با تو سخن می‏گویند. کم‏ترین فرصت را برای دیدار می‏پذیرند و بر آنچه می‏گویند استوارند. بی‏تکلف و بی زحمت، همیشه مهمان مهر تو می‏شوند و یک دنیا دانش و فهم را برایت هدیه می‏آورند.

کتاب خواندن آزادی است. شکستن دیوار جهل و نادانی، شکستن حصار ندانستن‏ها. از زندان تاریک ناآگاهی بیرون رفتن و به دنیای روشن و پر تحرک دانایی و آگاهی قدم گذاشتن؛ پاینده باد رهایی و آزادی از جهالت.

«نگاه» طی 42 سال گذشته، با حمایت خوانندگانش که تنها حامیان همیشگی اش بوده اند، کوشیده نهال هایی در بوستان فرهنگ ایران زمین بکارد تا شکوفه های این درختان تناور، باغ «جان» اهل فرهنگ را بهاری کند.

حال که صدای پای بهار 94 می آید شایسته است ما و شما این شکوفه ها را در سرتاسر سال، به خوان فرهنگ پارسی زبانان هدیه دهیم.

موسسه انتشارات نگاه

 

نوشتن دیدگاه