وبلاگ

انتشار دو کتاب در زمینه‌ی ادبیات تطبیقی

نگاه: دو کتاب «رئالیسم در ادبیات داستانی ایران و عراق» تالیف عباس یوسف که به بررسی تطبیقی آثار سیمین دانشور و فؤاد تکرلی می‌پردازد و «رمز و اسطوره در شعر معاصر ایران و غرب» تالیف محمد جاسم که بررسی تطبیقی رمزگرایی در شعر بدرشاکرالسیاب و مهدی اخوان‌ثالث است از سوی نشر نگاه منتشر شدند.

عباس یوسف و محمد جاسم دانشجویان دکتری ادبیات فارسی در ایران بودند که این دو کتاب در واقع رساله های ایشان در رابطه با مقایسه و تطبیق آثار یک نویسنده و یک شاعر ایرانی با یک نویسنده و یک شاعر عراقی بوده است. عباس یوسف و محمد جاسم در حال حاضر اساتید دانشگاه در بغداد هستند.

«رئالیسم در ادبیات داستانی ایران و عراق»، بررسی تطبیقی آثار سیمین دانشور و فؤاد تکرلی، تالیف عباس یوسف، با 535 صفحه در چهار فصل و با قیمت 28000 تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

بخش آغازین مقدمه این کتاب:
یكی از مهمترین مباحثی كه امروزه در جهان و به‌ویژه در اروپا و غرب مطرح شده، بحث ادبیات تطبیقی است. ادبیات تطبیقی با نگرش‌ها و حوزه‌ی فعالیت جذاب خـود، توجه پژوهشگران زیادی را به خود معطوف داشته است؛ به گونه‌ای كه علی‌رغم جدید بودن این مبحث، تحقیقات متعدد و با ارزشی در این باب انجام شده اسـت. این اصطلاح نخستین‌بار در اروپا، بـه وسیلـه‌ی فرانسوا ویلمن فرانسـوی در سال 1827م، مـورد استفاده قرارگرفت. پس از وی هموطن دیگرش سنت بوو آن را به کار برد. ادبیات تطبیقی در ابتدا شیوه‌ی علمی و مشخصی نداشت، بلکه نوعی مقایسه میان شاعران کشورهای مختلف بود. این اصطلاح به تدریج وارد دیگر مناطق جهان شد و به روش‌های علمی مزین گردید و به عنوان شاخـه‌ای از ادبیات مورد بررسی و مطالعـه قرار گرفت. در ادبیات تطبیقـی، روابط ادبـی ملل مختلف با هـم بررسی مـی‌شود و از تأثیر آن‌ها بر یک‌دیگر سخـن بـه میان می‌آید. …

«رمز و اسطوره در شعر معاصر ایران و غرب»، بررسی تطبیقی رمزگرایی در شعر بدرشاکرالسیاب و مهدی اخوان‌ثالث، تالیف محمد جاسم نویسنده عراقی، با 696 صفحه در پنج فصل و با قیمت 36000 از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

بخش آغازین مقدمه این کتاب:
به همراه ارتقاء اندیشه بشری، زبان و نوع کاربرد آن نیز ارتقاء می‌یابد و از زبان کلیّت و جامعیت به زبانی محدودتر یا از زبان اشاره به زبان رمز منتقل می‌گردد. هدف از زبان نمادین (سمبلیک) نه پیچیده ساختن زبان است و نه اراده‌ی امری خارج از ساحت شعری، بلکه هدف اصلی، ارتقای معنی به سطحی بالاتر و غنی ساختن آن با بار تعبیری سنگین‌تری است که واژه‌ی صرف و خالی از رمز، فاقد آن است.
‌رویکرد رمزگرایی، یعنی بیان غیر مستقیم دغدغه‌های درونی و پنهانی که شاعر و نویسنده نمی‌تواند به بیان مستقیم آن بپردازد. رمز، رابطه و حلقه‌ی وصل میان روان بشر و پدیده‌های بیرونی و احساسات و عواطف شاعر و نویسنده است که در وجود او جریان داشته و بیان مستقیم آن‌ها، دشوار است. …

نوشتن دیدگاه