وبلاگ

وقتی که عشق، آخر، تصمیمشو بگیره…

نگاه: مجموعه ترانه‌های آشنای افشین یداللهی با عنوان «جنونِ منطقی» که چندی پیش از سوی انتشارات نگاه منتشر شده بود، درمدت کمتر از یک ماه تجدید چاپ شد. به همین بهانه گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم با دکتر افشین یداللهی که در ادامه می‌خوانید:

ضمن تبریک بابت چاپ مجدد «جنون منطقی»، نظرتان را در رابطه با استقبال خوب مخاطبان از این اثر بگویید.

این مجموعه را بعد از سال‌ها تعلل و با تاخیر چاپ کردم و حالا که به چاپ رسیده خوشبختانه مورد استقبال مردم قرار گرفته است. این امر در وهله اول مهم و رضایتبخش است اما در ادامه مهم این است که اثری ماندگار شود و قسمت نهایی این روند مربوط به این است که یک اثر چقدر عمر کند.

لازم میدانم نکته ای را اینجا عنوان کنم: از آقای رضا عزیزی تشکر می کنم. ایشان در فضای مجازی پست ها را می گذاشتند و ایشان بودند که با پیگیری و جمع آوری شعرها در بوجود آمدن این مجموعه دخیل بودند. روزی که ایشان مجموعه ای از شعرهای جمع آوری شده ام را برای من فرستادند، خیلی تعجب کردم. شعرهایی که حتی خودم هم  در اختیار نداشتم. با کمک ایشان بقیه شعرها هم جمع آوری و اصلاح شدند و کار چیدمان و تایپ و غیره را انجام دادند. قطعا اگر آقای عزیزی زحمت نمی کشیدند همچنین مجموعه ای هم آماده نمی شد. از محبت ایشان سپاسگزارم.

آیا به غیر از این مجموعه ترانه، آثار دیگری هم در راه انتشار دارید؟

سه مجموعه شعر آزاد (سپید) با عناوین «حرف‌هایی که من باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی»، «مشتری میکده‌ای بسته» و «روزشمار یک عشق» را در دست چاپ دارم. همچنین مجموعه غزلی به اسم «امشب کنار غزل‌هایم بخواب» که این مجموعه غزل به همراه «حرف‌هایی که من باید می‌گفتم و تو باید می‌شنیدی» مجوز گرفته‌اند و زیر چاپ هستند. دو اثر دیگر هم بعد از انجام اصلاحاتی به چاپ خواهند رسید.

«روزشمار یک عشق» مجموعه شعری مصور است، یعنی برای تک تک شعرها با توجه مضمون طرحی کشیده شده که این امر با همکاری خیلی خوب خانم سمانه جلالی صورت گرفته است. از ایشان هم بابت طرح‌های خوبشان تشکر می‌کنم.

آیا شما در سرودن این اشعار، موضوعاتی از پیش تعیین شده را دستمایه سروده‌هایتان قرار می‌دهید یا روال به صورت دیگری‌ست؟

تعدادی از این اشعار، ترانه‌های تیتراژها هستند که متناسب با موضوع سریال و تیتراژ سروده شده‌اند و خوشبختانه ارتباط خوبی هم با مخاطبان برقرار کرده‌اند.

یکسری از اشعار هم مربوط به آلبوم‌ها بوده که توسط خوانندگان خوانده شده‌اند. این موضوعات را خودم تحت تاثیر مسائلی که در زندگی شخصی یا زندگی دوستان و آشنایان و اطرافیانم وجود داشته انتخاب کرده‌ام و بر اساس آن‌ها اشعار را سروده‌ام. عملا اتفاقاتی که در زندگی و در اطرافمان رخ می‌دهد و روی ما تاثیر می‌گذارد، یا حتی روایت‌ها و داستان‌هایی که می‌شنویم همگی باعث می‌شوند تا موضوعی در ذهنم شکل بگیرد و بر اساس آن‌ها اشعاری سروده شوند.

گاهی اوقات هم پیش می‌آید که موضوعی به طور ناگهانی الهام می‌شود؛ یک بیت، یک مصرع یا حتی یک تصویر.

به‌جز ترانه‌سرایی و سرودن شعر، در چه زمینه‌های دیگری فعالیت‌ دارید؟

روانپزشک هستم و کارم را در این حوزه دنبال می‌کنم. در همین راستا در زمینه‌ی ادبیات، در گروه واژه‌گزینی روانشناسی و روانپزشکی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، واژه‌های معادل ابداع یا انتخاب می‌کنم که بعد از تصویب در شورای عالی در کتابی منتشر خواهد شد.

سال‌هاست مسئولیت خانۀ ترانه را به عهده دارم که از حدود سیزده سال پیش با کمک یکی از ترانه‌سرایان تاسیس شد. بنده در کنار سایر دوستان ترانه‌سرا این خانه را اداره می‌کنم.

جای خوشحالی‌ست که خانۀ ترانه ترانه‌سراهای بسیار خوبی تربیت کرده است و اکثریت غریب به اتفاق کسانی که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند، در اینجا دوره گذرانده‌اند و این نشان می‌دهد که خوشبختانه این دوره‌ها موثر بوده‌اند.

چندوقتی‌ست که تصمیم گرفته‌ام در زمینه خوانندگی هم حضور پیدا کنم. البته که در اصل ترانه‌سرا هستم، اما گاهی دوست دارم بعضی از ترانه‌هایم را خودم بخوانم و شخصا ارائه دهم.

اخیرا ترانه‌ای از خانم سیمین بهبهانی با مطلع “گفتی که می بوسم تو را…” با تنظیم سیامک بهبهانی و ملودی‌ای که خودم ساختم و البته این روایت را با کمی تغییر و از زبان یک مرد تنظیم کردم و خواندم، در فضای مجازی مورد استقبال خوبی قرار گرفت. تا به حال چندین کار من در فضای مجازی قرار گرفته و مورد توجه مردم قرار گرفته است. از جمله این‌که به پیشنهاد حامدرضا گلشن، کاری زمستانه انجام دادیم که قسمتی از آن را خوانندگی کردم و روی سایت‌ها قرار گرفت و یا کار دیگری که با تغییراتی بر روی یکی از اشعار حافظ و ملودی و تنطیم حمیدرضا یراقچیان منتشر شد. در حال حاضر هم با همکاری سیامک بهبهانی در حال آماده‌سازی آلبومی هستیم.

ضمن سپاس از وقتی که گذاشتید، اگر نکته خاصی را لازم می‌دانید بفرمایید.

در انتها از جناب آقای رئیس دانا، مدیر مسئول انتشارات نگاه تشکر می‌کنم که این کار را با دقت و جدیت و احساس مسئولیت به چاپ رساندند. همینطور سپاسگزارم از آقای فرید مرادی، سرویراستار انتشارات نگاه که با پیگیری مجوزها و همکاری خوب ایشان موفق به چاپ این مجموعه شدم. و تشکر می‌کنم از آقای فرشید خالقی، طراح جلد و خانم سیما اکرم زاده که زحمت حروفچینی و صفحه آرایی این اثر را کشیدند.

لازم به ذکر است جلسه نقد و بررسی مجموعه ترانه «جنون منطقی» روز پنجشنبه نهم بهمن‌ماه با حضور جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. از کلیه علاقمندان دعوت می‌شود در این مراسم حضور بهم رسانند.

 

نوشتن دیدگاه