وبلاگ

«انگشت و ماه»؛ خوانش دوازده شعر احمد شاملو

نگاه: «انگشت و ماه»، خوانش دوازده شعر احمد شاملو به کوشش ع. پاشایی از سوی نشر نگاه منتشر شد.

پاشایی در پیشگفتار این کتاب چنین آورده:

انگشت و ماه بار اول در سال1371در سوئد چاپ شد (انتشارات آرش) با عنوان فرعى نظاره‏ ى هشت شعر شاملو. در ویرایش دوم ساختار متقارن را به آن اضافه کرده و تمام متن را بازخوانى كرده بودم با کمی دستكارى در بعضی فصل‏ها. و حالا این ویرایش سوم  انگشت و ماه است، با خوانش سه شعر دیگر شاملو همراه با مقدمه یی دیگر، و بازخوانی و بازنویسی تمام خوانش‌های ویرایش دوم، هم در شکل هم در محتوا.

یک کار دیگر. در این ویرایش تمام شعرها را سطرشماری کرده و در متن خوانش‌ها بارها به این شماره‌ها ارجاع داده‌ام.

از همین اول آب پاکی را روی دست آن خواننده‌یی بریزم که از این کتاب بیش از آن‌چه هست انتظار دارد. برای او می‌گویم که انگشت و ماه نه شرح و تفسیر شعر شاملو است، نه تأویل و نقد، و این جور چیزها.  فقط نمونه با چند شیوه از  «خوانش» شعر است که نمونه‌هایش از شعرهای احمد شاملو انتخاب شده است. آموزش خوانش است، برای کلاس‌های دبیرستان. همین. من این شیوه را از منابع مختلف غربی آموخته‌ام. در تمام مدت نوشتن این کتاب شاگردهای دبیرستانی را پیش چشم داشته‌ام. خلاصه، روی حرفم با «بر و بکس» مدرسه است (اگر شما از بر و بکس باشید دیگر احتیاجی نیست که برای‌تان بنویسم «بَروبَکس».) سعی کرده‌ام با همان زبانی بنویسم که با آن‌ها حرف می‌زده‌ام. هر سه کتابم ــــ  انگشت و ماه، از زخم قلب … ، و نام همه‌ی شعرهای تو ــــ با همین قصد اما به شیوه‌های کمابیش متفاوت، و در زمان‌های متفاوت ــــ از 1358اول تا آخر 1392 ــــ نوشته شده‌اند.

خواننده می‌تواند سؤال‌هایش را در زمینه‌ی خوانش‌ها در www.bamdadesari.ir با من در میان بگذارد. عمری اگر باقی ماند حتماً به آن‌ها جواب می‌دهم.

نوشتن دیدگاه