وبلاگ

«آفاق و اسرار عزیز شب» منتشر شد

نگاه: «آفاق و اسرار عزیز شب» مجموعه‌ای است شامل 30 گفت‌وگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث که به کوشش مهدی مظفری ساوجی گردآوری شده اند.

مهدی اخوان ثالث متولد اسفند ۱۳۰۷در مشهد و درگذشته ۴ شهریور ۱۳۶۹در تهران است. این شاعر پرآوازه و موسیقی‌پژوه ایرانی با نام «م. امید» تخلص می‌کرد.  اخوان که در شعر کلاسیک ایران توانمند بود، به شعر نو گرایید و آثاری در هر دو نوع شعر به جای نهاد.

«آفاق و اسرار عزیز شب» مجموعه‌ای است شامل 30 گفت‌وگو درباره زندگی و آثار مهدی اخوان ثالث که به کوشش مهدی مظفری ساوجی گردآوری شده اند.

ساوجی در این اثر به معرفی مهدی اخوان ثالث در گفت و گو با:عنایت سمیعی، رضا سیدحسینی، محمد قهرمان، مسعود کیمیایی، ابراهیم گلستان، ضیاء موحد، ایران درودی، احسان یارشاطر، رضا براهنی، سیمین بهبهانی، تقی پورنامداریان، صفدر تقی زاده، بهاءالدین خرمشاهی، عطاءالله مهاجرانی، اسماعیل خویی و… پرداخته است.

این نویسنده و محقق از سال 85 به جمع آوری این گفت و گوها با چهره‌های مختلف پرداخته که حاصلش مجموعه‌ا‌ی 1012 صفحه ای را شامل شده است.

ساوجی در بخشی از سخن آغازین کتاب این طور نوشته: “كتاب حاضر، حاصل هفت سال گفت‌وگوى من با صاحب‌نظران ادبیات امروز درباره زندگى و آثار مهدى اخوان ثالث است. این كتاب (كه در ادامه كتاب «از بامداد» منتشر مى‌شود) به ارزیابى و تحلیل آثار و آراى یكى از پنج ركن اصلى شعر معاصر فارسى مى‌پردازد. گفت‌وگوها در بیشتر موارد به شكل حضورى و رودررو یا تلفنى انجام شده، مگر در مواردى كه گفت‌وگوشونده خود مایل به ارائه كتبى پاسخ‌ها بوده است. مثلا گفت‌وگوى عطاءالله مهاجرانى و حافظ موسوى از جمله گفت‌وگوهاى كتبى این كتاب است.”

نوشتن دیدگاه