وبلاگ

دو نمایشنامه از ویلیام شکسپیر

نگاه: نمایشنامه های «هملت» و «طوفان» اثر ویلیام شکسپیر از سوی نشر نگاه منتشر شدند.

ویلیام شکسپیر شاعر و نمایشنامه‌نویس قرن شانزدهم انگلیس بود که بسیاری وی را بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی دانسته‌اند.

«هملت» بزرگ ترین نمایشنامه تمامی اعصار است که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده و یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان به شمار می‌آید.

داستان این نمایشنامه از آنجا آغاز می‌شود که هملت شاهزاده دانمارک از سفر آلمان به قصر خود در هلسینبورگ دانمارک بازمی گردد تا در مراسم تدفین و خاکسپاری پدرش شرکت کند. پدرش به گونه مرموزی به قتل رسیده‌است. کسی از چگونگی و علل قتل شاه آگاه نیست. در همان حین هملت درمی یابد که مادر و عمویش با یکدیگر پیمان زناشوئی بسته و هم بستر شده‌اند. وسوسه‌ها و تردیدهای هملت هنگامی آغاز می‌شود که شاه مقتول به شکل روح به سراغ او می‌آید. روح بازگو می‌کند که چگونه به دست برادر به قتل رسیده‌است و از هملت می‌خواهد که انتقام این قتل مخوف و ناجوانمردانه را باز ستاند. در طی این ماجرا او باز می‌یابد که پدر معشوقه‌اش، اوفلیا در قتل پدرش دست داشته‌است و…

«هملت» با ترجمه ای دقیق از میر شمس الدین ادیب سلطانی، در چاپ سوم خود از سوی انتشارات نگاه با 369 صفحه و قیمت 15000 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

«طوفان» شاید آخرین نمایشنامه‌اى باشد كه همه‌ى آن را شكسپیر خود نگاشته است. به همین سبب نسل‌هاى خواننده بى‌میل نبوده‌اند كه آن را در مقام اوج بینش شكسپیر ببینند و پروسپرو(یکی از شخصیت های این نمایشنامه) را با وى یكى بپندارند و گفتار مشهورى را كه طى آن پروسپرو عصاى جادوى خویش را مى‌شكند بدرود شكسپیر با تئاتر تلقى كنند. گرچه امروز سخن‌سنجان در این باره تردید دارند كه شكسپیر را با پروسپرو یكى بدانند با این حال كسانى از ما كه «طوفان» را دوست داریم ناگزیر از این احساسیم كه «طوفان» نمایشگر اوج كار او است و شكسپیر بدون خرد و فنونى كه در جریان نگارش دیگر نمایشنامه‌هایش اندوخته بود نمى‌توانست آن را بنگارد.

«طوفان» با ترجمه ابراهیم یونسی، با 160 صفحه و قیمت 9000 تومان برای نخستین بار از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه