وبلاگ

کتاب «یدالله رویایی» نوشته فیض شریفی در آستانه انتشار

نگاه :کتاب «یدالله رؤیایی» از مجموعه‌ی «شعر زمان ما» به قلم فیض شریفی در راه است.

این شاعر و پژوهشگر درباره‌ی این کتاب گفت: از مجموعه‌ی «شعر زمان ما»، کتاب «یدالله رؤیایی» در دست آماده‌سازی است و فکر می‎کنم به نمایشگاه کتاب برسد.

او افزود: رؤیایی به عنوان یک شاعر در یک لشکر تک‌نفره معروف است و به او لشکر تک‌نفره می‌گویند، چون دوستانی که با او بیانیه‌ی شعر حجم را امضا کردند، به مرور مانیفست شعر رؤیایی را کنار گذاشتند و وارد زبان و ساخت و بافت مخصوص به خودشان شدند؛ به همین دلیل هرچه زمان گذشت، بیش‌تر رؤیایی را تنها گذاشتند.

او ادامه داد: رؤیایی را طلیعه‌دار شعر حجم می‌دانند. شعر او بیش‌تر دنبال ساختار است و پیروی کردن از شعر ساختاری دشوار است و شاید همین سبب شد که بعد از امضای بیانیه‌ی شعر حجم، بسیاری او را تنها بگذارند.

شریفی در توضیح شعر یدالله رؤیایی گفت: رؤیایی در برخی از مجموعه‌هایش شاعری رمانتیک و نیمایی است؛ مانند فروغ‌، شاملو،‌ اخوان‌ و سپهری. او گاه از قالب‌های غزل و چهارپاره استفاده می‌کند و نگاهی به شعر اروپا هم دارد و از نظر مضمون به آن‌ها نزدیک می‌شود و گاه برخی از شعرهای آن‌ها را ترجمه می‌کند. اما در سال 1348 با بیانیه‌ی شعر حجم مسیر شعر رؤیایی از شاعران رومانتیک و نیمایی جدا می‌شود. برخی چون هوشنگ چالنگی،‌ پرویز اسلام‌پور‌ و بهرام اردبیلی و دیگران از امضا کنندگان بیانیه‌ی شعر حجم بودند؛ اما چهره‌ی مشخص این جریان خود رؤیایی است که در دفترهای شعر «دریایی‌ها» و بخصوص «دلتنگی‌ها» بانی پیشرفته‌ترین شعر آن روزگار می‌شود و شعر او لبریز از فلسفه‌ی ایران است.

او همچنین تأکید کرد: در این کتاب، رؤیایی در دو شاخه؛ یعنی شعر و زندگی و چشم‌انداز تاریخی – سیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین هر دفتر شعر او جداگانه مورد تحلیل قرار گرفته و به‌گزینی از شعرهای او نیز در این کتاب منتشر شده است.

کتاب «یدالله رؤیایی» در انتشارات نگاه منتشر می‎شود.

نوشتن دیدگاه