وبلاگ

مجموعه‌ی «شعر زمان ما» بر پایه نقد نوین است

نگاه :فیض شریفی از انتشار گزیده‌ای از «عاشقانه‌های شمس لنگرودی» و نقدی بر شعرهای این شاعر در قالب مجموعه‌ی «شعر زمان ما» خبر داد. این منتقد ادبی گفت: مجموعه‌ی «شعر زمان ما» نقد نوینی است بر شعر شاعران معاصر که از کلمه تا ساختار کلام را دربر می‌گیرد.

او افزود: جوانب کار شاعران با هم متفاوت است، اما با این وجود تا آن‌جا که می‌توانستم، واژگان،‌ بسامد‌های ترکیبات و تصویر‌های شعر آن‌ها را بررسی کرده‌ام. در مورد شعر شمس لنگرودی هم با توجه به متن شعر او علاوه بر روندی که در مجموعه‌های دیگر پی گرفته‌ام، تأثیرگذاری و تأثیرپذیری او و کلیدواژه‌های شعر شمس، همچنین طنز شعر او خصوصا گروتسک شعر او را بررسی کرده‌ام.

شریفی ادامه داد: در شعر شمس لنگرودی تلمیح و نوعی داستان‌گونگی وجود دارد که به این نکات هم توجه کرده‌ام. همچنین آرایه‌های شعری او چون پارادوکس‌، حس‌آمیزی‌، تشخیص و نوع نگاه عارفانه‌ی او به جهان و زیبایی‌های جهان را بیش‌تر درنظر گرفته‌ام.

او افزود: همچنین از دیدگاه منتقدانی چون دریدا‌، لیوتار و یاکوبسن به شعر این شاعر نگاه کرده‌ام و وارد شعر او شده‌ام و زمینه‌های فکری شعر او را مورد بررسی قرار داده‌ام.

به گفته‌ی شریفی، کتاب «شمس لنگرودی» از مجموعه‌ی «شعر زمان ما» اکنون در نشر نگاه زیر چاپ است و تا نمایشگاه کتاب منتشر می‌شود.

این پژوهشگر همچنین از گردآوری «عاشقانه‌های شمس لنگرودی» خبر داد و گفت: در این مجموعه شعرهای عاشقانه‌ی شمس لنگرودی به انتخاب من گردآوری شده است و 115 شعر عاشقانه‌ی این شاعر را دربر می‌گیرد که از دفتر «رفتار تشنگی» او تا آخرین دفترش «شب نقاب عمومی است» انتخاب شده است.

او افزود: این مجموعه تا نمایشگاه کتاب در نشر هیرمند منتشر می‌شود.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه