وبلاگ

بازگشت هیتلر به جامعه آلمان در یک هجویه ادبی

رمان«او باز می‌گردد» نوشته تیمور ورمس روزنامه‌نگار و نویسنده آلمانی با موضوع بازگشت دوباره هیتلر به آلمان و با ترجمه مهشید میر‌معزی از سوی نشر نگاه منتشر می‌شود.

این رمان که نسخه اصلی آن در سال 2012 منتشر شده، نوعی هجونامه است که طی آن آدولف هیتلر در سال 2011 و در مرکز برلین مجدداً زنده می‌شود یا به زندگانی بازمی‌گردد.

رمان از آنجا آغاز می‌شود که آدولف هیتلر در میان یک زمین چمن در مرکز برلین از خواب بیدار می‌شود. ابتدا آشفته است و گمان می‌کند دچار توهم شده است. گروهی از بچه‌هایی که در حال بازی هستند، او را می‌بینند، اما نمی‌شناسند. هیتلر به شهر می‌رود و همچنان بر این عقیده است که جنگ ادامه دارد. با دیدن وضعیت شهر به این نتیجه می‌رسد که وضعیت رایش آلمان بهبود یافته است. در یک کیوسک روزنامه‌فروشی به دنبال روزنامه‌های تبلیغاتی زمان خود است و چشمش به تاریخ می‌افتد که 11 اوت 2011 را نشان می‌دهد. صاحب کیوسک با او وارد گفتگو می‌شود و گمان می‌کند که با یک بازیگر سر و کار دارد و نه خود هیتلر. در ادامۀ رمان هیتلر به یک شوی کمدی دعوت می‌شود. در این بین فیلم برنامۀ تلویزیونی او در یوتیوب هم قابل مشاهده است که هیتلر آن را ابزاری مناسب برای تبلیغات می‌بیند…

به گفته منتقدان مطالعۀ این کتاب نشان می‌دهد که هنوز آدولف هیتلرها حتی در جامعۀ آلمان جا دارند و می‌توانند طرفدار پیدا کنند و لذا این کتاب یک هشدار است.

رمان «او بازمی‌گردد» که در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال 2012 رونمایی شد، به مقام اول لیست مشهور اشپیگل دست یافت. در حال حاضر برنامه‌های آماده‌سازی برای ترجمه آن به 27 زبان مختلف هم در جریان است و اثری سینمایی نیز از آن در دست ساخت قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه