وبلاگ

معرفی کتاب «یک فنجان قهوه با ادگار آلن‌پو»

“یک فنجان قهوه با ادگار آلن‌پو”، اثر اندرو بارجر، رمانی تاریخی است که نگاهی متقاعدکننده و روشنگر به زندگی نویسنده و شاعر مشهور آمریکایی، ادگار آلن پو ارائه می‌دهد. متن رمان با استفاده از نامه‌های واقعی به سه نامزد پو، معاصران ادبی او مانند لانگفلو، ایروینگ و هاوث‌ورن، و حتی دشمنان سرسختش، پرداخت شده است. نویسنده با بهره‌گیری از دانش تاریخی، گفتگوهایی تعاملی خلق کرده که شخصیت‌ها را به شکلی باورپذیر و زنده در مقابل خواننده قرار می‌دهد.

رمان با توصیف یتیم شدن پو در سن دو سالگی آغاز می‌شود. او تحت سرپرستی جان آلن، پدرخوانده مستبد خود قرار می‌گیرد که البته از به فرزندی پذیرفتن رسمی پو امتناع می ورزد و خواهان شخصیتی جدی و تجارت‌پیشه در اوست. اما پو با روحیه‌ای لطیف، شیفته شعر و عشق به زنان جوان است. در نوجوانی با المیرا رویستر نامزد می‌شود، اما این رابطه با دخالت پدر المیرا که نامه‌های پو را پیدا می‌کند، به جدایی می‌انجامد.

اختلافات پو با جان آلن در نهایت به رویارویی خشونت آمیزی منجر می‌شود و پو مصمم به استقلال، خانه مجلل پدرخوانده را ترک کرده و به دنبال کسب شهرت به عنوان نویسنده، راهی دنیای ادبیات می‌گردد. با وجود تلاش‌های بی‌وقفه، آثار اولیه پو مورد تمسخر و نقد محافل ادبی نیویورک قرار می‌گیرد.

انتشار شعر “کلاغ” نقطه عطفی در شهرت پو در آمریکا محسوب می‌شود، اما در عین حال، بی‌مهری مستمر جان آلن او را در چنگال فقر عمیق‌تری فرو می‌برد. درآمد ناچیز پانزده دلاری حاصل از انتشار “کلاغ” گویای عمق بی‌توجهی به نبوغ ادبی اوست.

پو در جستجوی محبت و حمایتی مادرانه و زنانه با دخترعموی خود ازدواج می‌کند. در این میان، جان آلن نیز مجددا ازدواج کرده است. دیدار پو با پدرخوانده در بستر مرگ، با ممانعت همسر دوم آلن که او را به طمع ارث متهم می‌کند، بی‌نتیجه می‌ماند. پو سال‌های پایانی عمر خود را در فقر مطلق و با داغ درگذشت مادرخوانده، مادربزرگ و همسر جوانش سپری می‌کند.

در واقع می‌توان گفت این اثر با روایت‌ جذاب اما تاریخی خود فرصتی است تا علاقه‌مندان با ابعاد مختلف زندگی پرفراز و نشیب و شخصیت رازآلود ادگار آلن پو، شناخته شده ترین نویسنده ژانر گوتیک آمریکا، آشنا شوند.

 

یک فنجان قهوه با ادگار آلن پو – چشم و چراغ 87

نوشتن دیدگاه