وبلاگ

دست در دستم نِه؛ مجموعه اشعار منوچهر نیستانی

نگاه: «مجموعه اشعار منوچهر نیستانی» به اهتمام صالح سجادی و همکاری تیرنگ نیستانی برای نخستین بار از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسید.

منوچهر نیستانی (۱۳۱۵ – ۱۳۶۰)، شاعر معاصر و صاحب‌نام ایرانی است. وی در قالب‌های گوناگون غزل، شعر نو و شعر بی‌وزن اشعار قابل توجه، نو و عمیق سروده‌است. نیستانی از شاعران مطرح و پربار معاصر محسوب می‌شود که دارای زبان شعری مستقل و استوار است. شعر نیستانی شعری است اندوهگین، آمیخته به طنزی تلخ که با زبانی ساده و بی‌پیرایه از جهان پیرامون خویش سخن می‌گوید.

صالح سجادی چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری فارس درباره مرحوم نیستانی و اشعارش اظهار داشت:  وی یکی از تاثیرگذارترین و در عین حال گمنام‌ترین شاعران یک نسل قبل است در حالی که تاثیر بسیار زیادی روی شاعران معاصر داشته و تاثیر او بر شعرهای نو و غزل حسین منزوی و محمدعلی بهمنی غیرقابل انکار است.

وی افزود: نیستانی در غزل نوآوری‌هایی ایجاد کرد که هنوز هم برای شاعران غزل پیشرو تازگی دارد. او تجربیاتش را در شعر آزاد وارد غزل کرد و با ایجاد دستکاری در فرم بیرونی غزل شعرهای فاخری به وجود آورد که متاسفانه به علت فوت ناگهانی و شخصیت محجوبش چندان شناخته نشود.

سجادی در ادامه ابراز امیدواری کرد که چاپ این مجموعه باعث آشنایی شاعران با دستاوردهای این شاعر معاصر در حوزه شعر و ادب شود.

«مجموعه اشعار منوچهر نیستانی» با 575 صفحه و بهای 33000 تومان برای نخستین بار از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده و در اختیار علاقمندان قرارگرفته است.

نوشتن دیدگاه