سرچشمه تصوف در ایران

نوشته سعید نفیسی

سرچشمۂ تصوف در ایران از تأثیرات تعليمات بودایی در تصوف و فرهنگ ایران سخن می گوید. این کتاب دربردارنده نتایج تحقیقات استاد نفیسی درباره تصوف و ارتباط آن با ادیان و مکاتب مختلفی از جمله تعلیمات بودایی، یهودی، اسلامی، مسیحی و … است. جوانمردی، طریقت، شریعت، سماع، فرقه ها و بزرگان تصوف (از روزگاران کهن تا امروز) از دیگر مباحثی که نویسنده در این کتاب به آنها پرداخته است.

255,000 تومان

جزئیات کتاب

پدیدآورندگان

سعید نفیسی

نوع جلد

سخت

نوبت چاپ

اول

شابک

978-622-267-157-0

جنس کاغذ

بالک (سبک)

قطع

رقعی

تعداد صفحه

293

سال چاپ

1400

موضوع

تصوف

وزن

400

کتاب سرچشمه تصوف در ایران : تاثیرات تعلیمات بوذایی در فرهنگ ایران و تصوف ایران از نظر فلسفی نوشته سعید نفیسی

در ابتدای کتاب سرچشمه تصوف در ایران میخوانیم :

مطالبی که در این کتاب به‌نظر خوانندگان گرامی می‌رسد،یک قسمت از یادداشت‌هایی است که برای تدریس تاریخ تصوف در دورۀ دکتری ادبیات دانشگاه تهران [تهیه] کرده‌ام و برخی تقریراتی است که دانشجویان عزیز از من شنیده‌اند و یادداشت و تندنویسی کرده‌اند و به‌یادگار به‌ من سپرده‌اند. قسمتی از آغاز این مطالب سابقاً به‌عنوان «تأثیر تعلیمات بودایی در فرهنگ ایران» و «تصوف ایران از نظر فلسفی» در مجلۀ فرهنگ نو (شماره‌های 3 و 4 و 5 و 7) چاپ شده است و در این کتاب برخی از آن مطالب را تکمیل کرده‌ام.

چون سفرهایی در پیش دارم و خستگی و درماندگی مرا بیم می‌دهد که نتوانم مباحث دیگر بر این یادداشت‌ها بیفزایم و آنچه هست پراگنده شود و از میان برود، این است که در انتشار آنها شتاب کردم؛ وگرنه در این زمینه کتابی بسیار مفصل‌تر از این و در چند مجلّد می‌بایست فراهم آید. مباحثی که از این یادداشت‌ها و تندنویسی‌ها بیرون آورده‌ام برای تکمیل چندین کتابی است که در این اواخر در تاریخ تصوف به زبان فارسی فراهم شده و تحقیقاتی است که خاورشناسان در این زمینه کرده‌اند. در این کتاب من تنها به نکاتی پرداخته‌ام که دیگران پیش از من یا بدان‌ها توجه نکرده‌اند و یا برخی تعصب‌ها مانع از بیان آنها شده است.

پیداست که بسیاری از مطالب این کتاب فهرستی از موضوعی است که درخور آن است به‌تفصیلِ هرچه تمام‌تر در آن بحث کنند. دریغ دارم که ناتوانی و تنگی وقت مجال نمی‌دهد خودْ این وظیفه را ادا کنم.

مقصود من از این کتاب این است که این‌گونه مطالبِ تازه را که دیگران بدان‌ها توجه نکرده‌اند طرح کنم و راه را برای کسانی که باید دنبال کار را بگیرند بگشایم.

امیدوارم دانشمندان جوانی که در زمینۀ این‌گونه بررسی‌های دور از تعصبْ امیدِ منْ تنها به ایشان است، کاری را که متأسفانه من ناتمام گذاشته‌ام به پایان برسانند.

دانلود صفحات ابتدایی

موسسه انتشارات نگاه

موسسه انتشارات نگاه

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سرچشمه تصوف در ایران”