وبلاگ

روایت حمید اشرف از “حماسۀ سیاهکل” در بازار کتاب

رویداد سیاهکل به عنوان نخستین حرکت مسلحانهٔ سیاسی در تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود. اگرچه فداییان در این خیزش و اهداف نظامی خود ناکام ماندند، اما حمله به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل در 1349 باور به ضربه‌پذیر بودن نظام شاهنشاهی را در مردم تقویت کرد. بی‌تردید نام «حمید اشرف» به عنوان برجسته‌ترین کادر عملیاتی و تشکیلاتی چریک‌های فدایی خلق ایران تداعی‌گر این قیام است. این درحالی است که تا به امروز تنها جزوه‌هایی کوتاه (جمعبندی سه ساله) در رابطه با سیاهکل و مبارزات چریکی از حمید اشرف منتشر شده است.

“حماسۀ سیاهکل” اثر دیگری از حمید اشرف است که به وقایع نگاری آن رویداد می پردازد. انتشارات نگاه این اثر مهم در تاریخ معاصر را که به همت انوشه صالحی فراهم شده است، چاپ کرده است.

https://negahpub.com/shop/liberal-arts/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae/%d8%ad%d9%85%d8%a7%d8%b3%db%80-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87%da%a9%d9%84/

 

 

 

حماسه سیاهکل

حمید اشرف

بعداز آنکه گروه جزنی از دشمن ضربه خورد و بیژن جزنی و چند تن از رفقا دستگیر شدند ( که در این یادداشت‏های مختصر، اشاره‏ای به جریانات مربوط به آن نمی‏شود. به امید آنکه خود رفقای مزبور روزی به این امر به طور مفصل بپردازند.) افراد باقیمانده گروه با اینکه تجربیات بسیار اندکی از زندگی و مبارزه در کوه داشتند تصمیم گرفتند برای رستن از ضربه‏های دشمن، در صورت کوچک‏ترین خطری به کوه بزنند زیرا آنها همه به صورت علنی زندگی می‏کردند و امکان دسترسی دشمن به آنها آسان بود.

چنین ضرورتی خیلی زود احساس شد، پنج تن از رفقا[ افشار، چوپانزاده، کیانزاد،صفاری و صفایی] و من به کوه رفتیم امّا زندگی در کوه دشوارتر از آن بود که ما تصورش را داشتیم زیرا بدون هیچ تدارک قبلی آن را آغاز کرده بودیم. بعداز یک هفته اقامت در کوه به شهر برگشتیم و هر کس [به] سر کار خودش رفت( تجربیات این یک هفته زندگی در صورت باقی بودن فرصت نوشته خواهد شد.) سعید کلانتری با زن و بچه خود خانه‏ای خرید که زندگی نیمه مخفی خودش را آغاز کند. . . . . . . . .

یک دیدگاه در مورد “روایت حمید اشرف از “حماسۀ سیاهکل” در بازار کتاب

نوشتن دیدگاه