وبلاگ

اطلاعیۀ انتشارات نگاه در خصوص حواشی ایجاد شده در خصوص کتاب “از سه راه آذری تا منهتن”

با احترام به همراهان همیشگی نشر نگاه

 

با توجه به هجمۀ تبلیغاتی منفی منتشر شده در خصوص کتاب «از سه‌‌راه آذری تا منهتن» نوشتۀ رضا قاسمی در فضای مجازی، انتشارات نگاه تصمیم به نشر اطلاعیه‌ای کوتاه نموده است تا سکوت ناشر به معنای تأیید این مطالب قرار نگیرد.

نزدیک به پنجاه سال از عمر چاپ اولین کتاب مؤسسه نگاه می‌گذرد و در تمامی سال‌ها این موسسه با چاپ بیش از سه هزار عنوان کتاب، رسالت فرهنگی خود را در تعهد به قلم و میراث مربوط به آن حفظ کرده است. اثبات این مدعا، خودداری از چاپ آثاری بوده است که بدون در نظر گرفتن حقوق مؤلف سال‌هاست در پیاده‌رو و کتابفروشی‌های خیابان انقلاب به فروش می‌رسد. کوتاه سخن اینکه انتشارات نگاه همواره خود را در خط مقدم مبارزه با کتاب‌سازی و تکثیر غیرقانونی آن دیده است و در این مسیر نیز گام برخواهد داشت.

موضوعِ استفاده و به تعبیر درست‌تر سوء استفاده از تشابه اسمیِ بین مؤلفان در چاپ یک اثر موضوع امروز رسانه‌ها نیست و موسسۀ نگاه نیز اولین ناشری نیست که تحت این اتهام قرار گرفته است.

رضا قاسمی را با «همنوایی شبانۀ ارکستر چوبها» و «چاه بابل» می‌شناسیم و شکی نیست که هر تشابه اسمی با این نویسنده آن کتاب را منسوب به رضا قاسمی معروف می‌کند…

از «سه‌راه آذری تا منهتن» به قلم رضا قاسمی نیز از این گزند دور نمانده است تا نویسندۀ کتاب متهم به اخاذی از اسم این نویسندۀ کهنه‌کار شود…

در خصوص این تصادف و تشابه لازم به ذکر است که خواننده و منتقد اثر با مراجعه به صفحۀ شناسۀ کتابِ «از سه‌راه آذری…» و مشاهدۀ تاریخ تولد رضا قاسمی (1346) هیچ‌گاه دچار این خطا نمی‌شود. برای شفاف‌سازی بیشتر و رفع شبهات و مجادلات این روزها در باب نام نویسنده، انتشارات نگاه در چاپ پنجم این کتاب تصویر رضا قاسمی را در صفحۀ دوم به ثبت رسانده است تا هرگونه قضاوت در مورد این تشابه اسمی با تأمل بیشتری صورت بگیرد.

نوشتن دیدگاه